Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Låt HBO ta över TV3:s tablå"

Publicerad: 20 november 2011, 06:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:50

Julian Assanges rätt till pr-hjälp och TV3:s kräftgång dissikeras i veckans söndagspanel.


Varje söndag ber dagensmedia.se några branschprofiler att summera veckan som gått  – och blicka framåt.

Djeiran Amini, P3 Nyheter

Dagensmedia.ses avslöjande om att Ullman PR ska sköta Julian Assanges pr-kontakter väckte stor uppmärksamhet. Har alla rätt till en pr-konsult?

Jag tycker inte att det är rätten till konsult som är det anmärkningsvärda egentligen. För i dagens samhälle har det snarare blivit så att det man har råd till har man rätt till - så länge det inte är olagligt. Men det som däremot är anmärkningsvärt är ju förstås det här med dubbla stolar. Om jag någonsin skulle behöva anlita en pr-konsult skulle jag ha svårt att lita på att den inte har massa egna intressen - eller andra uppdragsgivares intressen.

TV3:s kräftgång fortsätter – i tisdags var Keno näst största programmet. Vad kan rädda TV3?

- Jag har två riktigt bra tips till TV3: 1. Gör en tv-serie om ekar. Träd och trädkramare är otroligt viktiga, det har vi ju lärt oss den här veckan. 2. Flytta "Våra bästa år" till bästa sändningstid. Nej, skämt åsido. Vill de rädda sin kanal så får de nog titta i backspegeln på det som har gått fel och göra en felsökning helt enkelt.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Imorgon är det premiär för en ny serie på SVT Play, #Kjell5000, som jag hoppas ska ge upphov till diskussioner bland folk överallt. Den handlar lite om hur ensam man kan vara även om man till exempel har 5000 vänner på Facebook. Sen hoppas jag få läsa om Dreamhack. Det är ett så grymt bra arrangemang och det förtjänar mer uppmärksamhet, tycker jag.

Andreas Henriksson, debattchef Dagens Samhälle

Dagensmedia.ses avslöjande om att Ullman PR ska sköta Julian Assanges pr-kontakter väckte stor uppmärksamhet. Har alla rätt till en pr-konsult?

- Självklart. Frågan är snarare vilken byrå som blir först med affärsområdet rätts-pr? Och hur länge det dröjer tills pr-svängens motsvarighet till advokatskråets allmänna rättshjälp införs för de som får sin byk tvättad i den mediala domstolen.

TV3:s kräftgång fortsätter – i tisdags var Keno näst största programmet. Vad kan rädda TV3?

- Låt HBO ta över och lägga hela tablån. Världens just nu bästa tv-kanal är den självklara räddaren i nöden. Och att Hanna Brodda återkommer med sin episkt epokgörande journalistik i TV3 Direkt.

Vad vill du läsa om nästa vecka?

- Den stora analysen i Fokus av Sveriges Bob Woodward – Torbjörn Nilsson – om hur det kom sig att Loket, Lars Engqvist och Stig Malm alla tre gjorde comeback i torsdags. Det kan omöjligen vara en slump att Loket drar upp Bingolotto över miljonstrecket samtidigt som Engqvist ska rädda Socialdemokraterna och Malm blir kommunalråd. Dåtiden ligger framför oss.

Lennart Håkansson, seniorkonsult Cohn & Wolfe

Dagensmedia.ses avslöjande om att Ullman PR ska sköta Julian Assanges pr-kontakter väckte stor uppmärksamhet. Har alla rätt till en pr-konsult?

– Jajamen!! Självklart skall han ha en PR-konsult, men om det sedan är så lämpligt att Ullman PR är det är en mer komplex fråga. Men på samma sätt som alla skall ha rätt till en advokat, så skall alla ha rätt till en kommunikationsrådgivare. Att – som insinueras i SvD av Pontus Nyström – rättsprocessen kan manipuleras är att grovt överskatta PR-konsultens roll och grovt underskatta vårt juridiska system. Klart grabben skall ha en PR-konsult!

TV3:s kräftgång fortsätter - i tisdags var Keno näst största programmet. Vad kan rädda TV3?

– Svårt, men man kanske skall styras av sin egen känsla för kvalitet och sedan verifiera med mätningar. I ett krisläge har man en tendens att göra tvärtom…

Vad vill du läsa om nästa vecka?

– Hur socialmedia-teamet på Cohn & Wolfe vann SPINN-guld igår med den oerhört framgångsrika kampanjen ”Matchreferat på 140 tecken”. Det kan jag läsa om hur mycket som helst.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.