Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Läskjättar slutar med barnreklam

Publicerad: 21 Maj 2008, 06:59
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Vid årsskiftet slutar Coca-Cola och Pepsi att marknadsföra sina produkter till barn under 12 år.


Coca-Cola och Pepsi accepterar därmed en branschöverenskommelse som gjorts inom organisationen International Council of Beverage Associations, skriver Financial Times. De två amerikanska företagen väntas införa förbudet mot barnreklam på alla de marknader där de är verksamma.

- I Sverige har vi redan en branschöverenskommelse om förbud mot barnreklam inom ramen för Sveriges Bryggerier, säger Ann-Louise Kämpe, informationschef på Carlsberg, som distribuerar Pepsi i Sverige.

Den svenska branschöverenskommelsen träffades våren 2006 och bygger på den europeiska branschorganisationen UNESDAs riktlinjer.

Den globala överenskommelsen inom International Council of Beverage Associations är den hittills bredaste överenskommelsen inom dryckesindustrin, om att begränsa reklam till barn. Trots detta är konsumentorganisationen Consumers International kritisk. Consumers International vill att hela livsmedels- och dryckesindustrin tvingas begränsa sin reklam, skriver Financial Times.

Janne Pettersson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.