Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Läsarna gillar nya DN.se

Publicerad: 17 Februari 2009, 08:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

I natt var det premiär för nya DN.se. Bättre sök och möjlighet att kommentera artiklarna är några av nyheterna. Reaktionerna från läsarna är mestadels positiva.


DN.se har både ny design och ny teknisk plattform tillsammans med Doberman och Valtech. Sajten laddar snabbare, har fått en ny sökfunktion och egna avdelningar för webb-tv, bloggar och fördjupningsmaterial.

- Med den nya artikelvyn kan vi presentera relaterat material bättre än tidigare och vi har försökt att göra högerspalten med strukturerad, säger Charlotta Friborg, redaktionschef på DN.se.

DN.se vill också göra läsarna med delaktiga på sajten, bland annat med läsarkommentarer på artiklarna. Än så länge går det dock bara att kommentera några av artiklarna.

Vad gäller annonsformat presenteras inga stora nyheter, förutom att den nya spaltbredden innebär ett nytt format.

- Vi har även infört ett overlay-format i webb-tv, utöver vårt tidigare preroll-format och har bättre möjligheter att styra annonsplaceringen på undersajterna, säger Charlotta Friborg.

Arbetet med den nya sajten har gått att följa på DN.ses utvecklingsblogg, www.dn.se/blogg/dnsebloggen, där Charlotta Friborg nu ber om läsarnas synpunkter på förändringarna.

Kommentarerna är hittills övervägande positiva. Sajten får beröm för att den är snabb och snygg, men också kritik. Bland annat anses DN.se vara en kopia på CNN.com och för "Aftonbladig" med för stora rubriker i förhållande till texten. - CNN:s sajt är fin och vi har även tittat på NY Times sajt och många andra nyhetssajter. Vi har designutforskat ganska vilt men till slut kom vi tillbaka till en design som är ganska lik vår tidigare, säger Charlotta Friborg.

Vad tycker du om nya DN.se? Dela med dig av din synpunkt i kommentarsfältet nedan.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.