Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lars Lundström till Friluftsfrämjandet

Publicerad: 25 September 2015, 06:07
Uppdaterad: 6 December 2015, 11:50

Den forne Citat-vd:n Lars Lundström byter bransch – ska jobba med "Skogsmulle".


Ämnen i artikeln:

Citat

Lars Lundström lämnade jobbet som vd för Citat i samband med att bolaget slogs ihop med systerbyrån JG Communication.

Nu byter han bransch.

Lars Lundström blir generalsekreterare för Friluftsfrämjandet, den ideella organisationen som kanske är mest känd för ”Skogsmulle” – friluftsverksamheten för barn som funnits sedan 1957.

– Jag hann stanna upp och tänka efter när jag lämnade Citat. Jag är i ett läge i livet där jag vill testa en annan typ av frågeställningar och jobba för att ha en påverkan i samhället. Sedan brinner jag för ledarskap och utveckling. Att kunna kombinera det med äventyr och friluftsliv, som är en stor del av mitt fritidsliv, blev den avgörande pusselbiten, säger Lars Lundström till Dagens Media.

Lars Lundströms huvuduppdrag blir att tydliggöra samhällsnyttan kring Friluftsfrämjandets arbete med att aktivera barn och unga, men även organisationens arbete med mångfaldsfrågor och integration.

– Det är brännande aktuella frågor. Mitt uppdrag blir att synliggöra det mer, vilket bland annat handlar om kommunikation.

Vad behövs göras kommunikativt?

– Grundjobbet med att skapa en ny varumärkesplattform är gjort. Nu handlar det om att få ut den, se till att vi skapar tydligare nyheter och tydligare budskap. Friluftsfrämjandet är en organisation som behöver ta större plats och komma ut mer i rampljuset.

Lars Lundström tar över efter Sara Revell Ford, som i sin tur värvades 2011 från The Absolut Company.

Friluftsfrämjandet har i det långa perspektivet, likt många organisationer inom Sveriges föreningsliv, upplevt ett massivt medlemstapp.

Nu har Friluftsfrämjandet omkring 82 000 medlemmar. Enligt Dagens Nyheter var motsvarande siffra 235 000 medlemmar år 1980.

Enligt Lars Lundström har dock Friluftsfrämjandet under de senaste åren lyckats bryta den negativa trenden.

– Den nedåtgående medlemstrenden har vänt. Mitt uppdrag blir också att medlemsantalet ska fortsätta gå uppåt.

Hur starkt är friluftsfrämjandets varumärke i dag?

– Jag tror att många känner till det, man känner igen ”Skogsmulle” och ”I Ur och Skur” från när man var barn, men många kanske inte vet exakt vad Friluftsfrämjandet står för. Fler borde veta mer om vilken samhällsnytta Friluftsfrämjandet gör och vilka coola aktiviteter man kan hänga med på.

LÄS ÄVEN:

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Citat

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.