Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lara Croft hjälper Ericsson nå ungdomar

Publicerad: 31 Maj 2001, 04:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:23

Genom en omfattande produktplacering i filmen Tombraider och en global kampanj vill Ericsson förknippas med underhållning och kopplas samman med ungdomar.


Filmens huvudkaraktär Lara Croft kommer att vara rejält bestyckad med

Ericsson-prylar när filmen premiärvisas i Sverige 27 juni i år.

- Kring filmen tar vi fram en specifik telefon som bygger på T20e, den

innehåller bland annat symboler från filmen som kan skickas via sms. Med på

köpet följer tv-spelet som filmen Tombraider bygger på, säger Mattias Schedvin,

nordisk marknadskommunikationschef för Ericsson

Syftet?

- Med hjälp av Lara Croft vill vi koppla Ericsson till underhållning.

Målgrupp?

- Främst ungdomar.

Den globala kampanjen, som ska stötta produktplaceringen, får tv som

huvudmedium. Det blir den första tv-produktionen från Ericssons nya reklambyrå

BBH. Till kampanjen hör även en hel del butiksmaterial. När kampanjen startar

beror på när filmen går upp i olika delar av världen. Hur mycket kampanjen

kostar och i vilka medier den ska gå, vill inte Mattias Schedvin uppge.

Utöver den stora sommarkampanjen hjälper Ericsson till med butikskampanjer för

de nya telefonerna T20e och T29 som lanseras i dagarna.

Varför jobbar ni så tungt med marknadsföring när ni ändå ska ersätta era

telefoner med nya från det nya bolaget som ni och Sony har startat?

- Det bolaget startar den 1 oktober. Fram till dess är det business as usual.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.