Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lantmännen satsar på humor

Publicerad: 3 November 2008, 13:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:37

Lantmännen Ceralia drar igång en kampanj i tv för sitt nya ekologiska sortiment, Axa Kornkammaren. Istället för att vara präktiga vill företaget använda humor för att beskriva produktfördelarna<b>Se filmen på Dagens Media.</b>


Två filmer går upp parallellt. Den ena visar en kille i fåtölj som dräller müsli på tröjan och torkar av sig med flickvännens silkesblus. Den andra visar två barn som lagt vantarna på en mjölförpackning och täcker vardagsrummet med innehållet. Båda filmerna avslutas med budskapet Ingen fara, det är 100 procent ekologiskt.

- Ekologiskt produktion innebär ju att inga kemiska tillsatser eller annat har använts. Det är rent och i samspel med naturen och det har vi använt för att få en komisk touch i filmerna, säger Annika Flink, projektledare på Lantmännen Ceralia.

Kampanjen ska vara både säljdrivande och varumärkesbyggande.

- Vi vill berätta att vi nu finns på den svenska marknaden. Sedan kombinerar vi mediekampanjen med aktiviteter i butik.

Hon ser Icas ekologiska alternativ, I love eco och Saltå Kvarn som de främsta konkurrenterna.

- Ica befinner sig i den lägre priskategorin medan Saltå Kvarn ligger i premiumsegmentet. Vi vill erbjuda bra kvalitet som alla har råd med, så vi lägger oss mitt emellan dem.

Kampanjen ska visas på TV4, TV4 Plus och TV4 Fakta under vecka 45-46. Annonsering sker i veckopress och fackpress. På webben ska kampanjen synas på Tasteline och Aftonbladets kvinnosajt Wendela. En rikstäckande utomhuskampanj genomförs också. Kampanjen tar sedan en paus för att fortsätta under 2009.

Reklambyrå: Norgård och MikkelsenFilmproduktion: Norgård och MikkelsenMediebyrå: VizeumPR-byrå: Mahir PR

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.