Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lantmännen ökar budgeten med 200 miljoner kronor

Publicerad: 20 Augusti 2008, 09:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Lantmännen har format sitt nya byråteam och nu väntar en marknadsoffensiv med stärkt marknadsföringsbudget. Syftet är att lyfta kännedomen om både Lantmännen och koncernens produktvarumärken.


Dagens Media har tidigare berättat att Lantmännen, efter en långdragen pitchperiod, valt Storåkers McCann som huvudbyrå och Vizeum och Carat som mediebyråer.

- Nu har vi valt alla byråpartners. Det är möjligt att vi kompletterar med någon byrå för något av våra produktvarumärken, säger Per Strömberg, vd och koncernchef för Lantmännen.

Nu väntar en ny gemensam strategi för reklam och marknadskommunikation som ska lyfta fram Lantmännen ur skuggan och öka lönsamheten.

- Vi är en av Sveriges största bolag, men våra varumärken har fört en ganska anonym tillvaro. Vi har inte spenderat så mycket på våra varumärken, men i takt med att koncernen går bättre vill vi stärka både Lantmännen och våra produktvarumärken som Axa och Kronfågel, säger Per Strömberg.

Lantmännen ökar nu den nordiska marknadsföringsbudgeten från 600 miljoner kronor till 800 miljoner kronor nästa år.

Mediebudgeten är nu omkring 120 miljoner kronor per år men den ska "öka markant". Det är framför allt varumärkena Axa, Kronfågel, Skogaholm, Kungsörnen, Gooh och Gogreen som ska få en skjuts i Sverige.

- Som företag jobbar vi från jord till bord och vi vill stärka den positionen. Vi har en unik möjlighet att ta ansvar för hela produktionskedjan fram till bordet och kan på så sätt säkerställa att konsumenten köper en säker och bra produkt. Det vill vi tydliggöra för konsumenten, säger Per Strömberg.

Om allt går enligt plan får vi se första resultatet av kommunikationsarbetet i oktober.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.