Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lantmännen: Konstigt att mediebyråerna vill bestämma

Publicerad: 21 Maj 2008, 10:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Lantmännen bjöd in sju mediebyråer till upphandling. Alldeles för många, menar mediebyråerna. Här ger Lantmännens Lars Seppä sin syn på det infekterade pitchbråket.


- Branschföreningarnas regler är rekommendationer, det är ingenting som är skrivet i sten, säger han.

Dagens Media har i fler artiklar skrivit om Lantmännens upphandling av mediebyrå. Koncernen vill konsolidera sina medieköp för alla sina drygt 40 bolag och har enligt uppgifter till Dagens Media bjudit in sju byråer. Alldeles för många, hävdar mediebyråerna.

Tvisten har lett till att Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer har börjat se över sina pitchrekommendationer. Starcom är Lantmännens nuvarande huvudbyrå. På Lantmännen är det inköpschef Lars Seppä som ansvarar för upphandlingen.

- I normalfallet, oavsett vad vi köper, är det köparen som vill och fortfarande kan bestämma hur många och vilka leverantörer man vill fråga. Och frågan är ju fri och svaret är fritt, säger han.

Har du varit med om liknande kritik gällande annan tjänst eller vara?

- Nej.

Du har tidigare sagt att när ni köper in kopieringsapparater tar ni in ett fyrtiotal anbud. Är det inte skillnad på att köpa varor och kommunikationstjänster?

- Jo. När det är tjänster måste vi väga in fler aspekter, som personkemi och erfarenhet. Kostnad ingår så klart, men fler aspekter måste vägas in.

Hur ser du på att mediebyråerna vill vara med och bestämma hur många byråer som ska bjudas in?

- Det tycker jag är jättekonstigt. Men det har inte varit något problem för oss i praktiken för de har inte framfört någon sådan önskan till oss. Jag skulle vilja säga att det rör sig om en ovana att arbeta på det här sättet snarare än en önskan att få diktera villkoren. De har jobbat på ett visst sätt länge.

Mediebyråerna säger att det har blivit vanligare att inköpsavdelningarna tar hand om kommunikationsköpen och att detta förändrar villkoren.

- Ja, det är en klar trend. Inköpsavdelningen håller i det här nu för tiden eftersom det är en stor och viktig post kostnadsmässigt. Då vill de ha professionella människor som jobbar med detta.

När har ni valt mediebyrå?

- Vi hoppas bli klara före sommaren.

Den här artikeln är publicerad i Dagens Media nummer 10 2008.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.