Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Långfilmer på kvällstid när TV4 får nya reklamregler

Publicerad: 3 April 2002, 11:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:16

Sedan 1 april får TV4 visa programavbrott för att visa reklam i stället för av visa reklaminslagen endast före/efter programmen. Det öppnar upp för nya tablåstrategier för TV4.


De första konsekvenserna av de nya reklamreglerna får tittarna ta del av före maj.

- Först inför vi de nya reklamavbrotten i Bingolotto och senare i en del långfilmer, säger Mikael Hernström, planeringschef på TV4.

TV4 anpassar till en början inte tablån efter de nya reklamavbrotten.

- Vår tablå ligger fram till sommaren och den går vi inte in och ändrar på.

Gradvis plockas inför-programmen bort. De har TV4 använt för att kunna sända reklam i längre program, exempelvis långfilmer. På sikt, kanske till hösten, kan det komma större tablåomläggningar hos TV4 med anledning av de nya reklamreglerna.

- Vi kan visa längre program på prime time (bästa sändningstid). Ett exempel är långfilmer med start klockan 20.00. Långa program har tidigare varit svåra att lägga på prime time.

Så vad kommer tittarna att märka?

- För tittarna blir det kortare, men fler reklamavbrott, säger Mikael Hernström.

TV4 ska visa ett avbrott per halvtimmesprogram och två för varje entimmes program.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.