Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Landstingets strategibyte ska ge mer blod

Publicerad: 27 maj 2002, 08:57
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

Stockholm har akut blodbrist. För att engagera fler blodgivare startar Stockholms läns landsting, SLL, och Blodcentralen ett arbete med ny strategi där det inte längre är det dåliga samvetet som ska utnyttjas i kommunikationen.


För att förhindra att operationer måste ställas in och att Stockholm måste köpa blod utifrån arbetar landstinget i Stockholm med att locka fler till blodgivarcentralerna. I dagarna syns de första externa resultaten av en ny strategi som skapats av SLL i samarbete med strategikonsulten Rewir och reklambyrån Leo Burnett. Den röda tråden är att blodgivarna ska känna sig uppskattade. Inte att de som inte gett blod ska få dåligt samvete.

- Arbetet är del i ett treårigt projekt som ska göra Stockholm självförsörjande på blod. Tanken är att materialet ska vara långvarigt hållbart och att vi går ut i liten skala för att successivt använda det mer, säge Anne Lindblom, informations- och presschef SLL.

Lars Malmström, strateg på Rewir, förklarar den nya strategin:

- Stockholms läns landsting har under lång tid arbetat med att få tag i mer blod, men framgången har varit begränsad. Tidigare har man lagt ett dåligt samvete på mottagarna när de inte kommer och ger blod. Nu handlar det om att förklara vilken insats en blodgivare gör och vad den innebär för den som får hjälp, säger han.

SLL startade sitt samarbete med Rewir våren 2001. Rewir tog i sin tur kontakt med Leo Burnett som står bakom den kreativa utformningen av det nya materialet som ska ge mer blod till Stockholms sjukhus.

På kort sikt vill SLL nå de redan registrerade blodgivarna. Med bland annat nya kallelser till de som gett blod förut och tack-för-blodet-meddelanden hoppas SLL locka fler att återkomma.

- De registrerade blodgivarna går snabbare att nå och få ett resultat från. Det handlar om att uppmuntra och bekräfta och behålla de redan lojala givarna på olika sätt, säger Lars Malmström.

Ett lojalitetsprogram för blodgivare är också under utarbetande.

Extern marknadsföring i form av småannonser i Metro syns första, tredje och femte juli. Med start denna vecka gör SLL även reklam på parkeringsautomater.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev