Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Landsortspressen ökar mest på nätet

Publicerad: 20 Februari 2009, 06:45
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Morgonpressens annonsintäkter från webben ökade med 18 procent under 2008, enligt TU:s Internetbarometer. Den stora vinnaren är landsortspressen.


Ökningen för helåret 2008 drevs kraftigt av landsortspressen, vars annonsintäkter från webben ökade med 31 procent. Storstadspressen ökade däremot endast med 13 procent.

Internetbarometern bygger på statistik knappt 60 morgontidningssajter samt Tidningsnätet och samlas in av branschorganisationen Tidningsutgivarna i samarbete med IRM.

Under helåret 2008 uppgick de berörda morgontidningssajternas annonsintäkter till 482 miljoner kronor. Storstadstidningssajterna står under året för 329 miljoner kronor medan landsortstidningssajterna drog in 153 miljoner kronor.

Även under det fjärde kvartalet uppvisar landsortstidningarnas sajter en god tillväxt. Annonsintäkterna ökade med 44 procent, jämför med samma period föregående år.

Annonsintäkterna för storstadstidningarnas sajer hade däremot nolltillväxt under det fjärde kvartalet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.