Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag31.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lämnar Viking Line – efter 15 år

Publicerad: 3 Maj 2012, 10:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 14:23

UPPDATERAD. Per Jute, mångårig marknadschef på Viking Line, lämnar sin tjänst.


Ämnen i artikeln:

Viking LineFärjanKanal 5

Per Jute har under sina totalt 15 år på Viking Line ansvarat för en rad uppmärksammade kampanjer.

Han ligger även bakom Viking Lines medverkan i Kanal 5-programmet ”Färjan”, som rederijätten vann ett guldägg för våren 2009.

I höst, när han fyller 67 år, väljer Per Jute att gå i pension.

– Det känns kluvet om jag ska vara ärlig, men det är ju så att man måste bestämma sig någon gång. Jag har trivts väldigt bra, det här är en stimulerande miljö att jobba i, säger Per Jute till dagensmedia.se.

Vad är du mest stolt över efter 15 år på Viking Line?

– Jag är stolt över Viking Lines varumärke och vad det idag är laddat med. Vi har tagit ut svängarna och vågat vara emotionella. Och vi har varit konsekventa och stått kvar i det. Det får man betalt för på sikt.

– Att sätta in trivsamma bilder på båtar kan vem som helst göra. Vi har lyckats hyggligt med att ladda varumärket med något mer.

Vad ska du göra nu?

– Just nu rekryterar vi, en ny marknadschef ska vara på plats den 1 september. Sedan ska vi gå om varandra under en inlärningsperiod. Vi har hittills fått 12 svar från väldigt kvalificerade personer.

Och om du blickar längre fram, vad har du för planer?

– Jag har inga specifika planer, mer än ett par projekt där jag ska jobba som rådgivare. Men jag kan tänka mig att ta en del tillfälliga marknadschefsjobb eller att hjälpa till med rekryteringar. Det är kul tycker jag.

Per Jute fortsätter:

– Det sägs ju att man ska jobba till 75, men jag kan tänka mig fram till 70, ha ha. Utan att ha någon statistik framför mig vågar jag säga att jag är Sveriges äldsta marknadschef. Det märker jag när jag går på Marknadsföreningens evenemang. Något rekord måste man ju slå.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Viking LineFärjanKanal 5

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.