Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lämnar Samsung

Publicerad: 12 september 2012, 10:26
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:11

Karl-Oskar Tjernström lämnar sin tjänst som marknadschef på Samsung.

Ämnen i artikeln:

Samsung

EH

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se


Karl-Oskar Tjernström började på Samsung för fyra och ett halvt år sedan. Han säger att Samsungs varumärke på mobilsidan då var så gott som okänt för allmänheten.

– När jag då formulerade målet att vi skulle bli nummer ett trodde många att jag skämtade, och visst har det emellanåt känts som en ouppnåelig dröm. Men efter ett antal lyckade kampanjer i kombination med bra produkter är vi numera etta, inte bara i Sverige utan i hela Norden, säger han till dagensmedia.se.

Anledningen till att han väljer att sluta är att detta uppbyggnadsarbete nu har övergått till att handla mer om att bibehålla positionen.

– Nästa steg är att förvalta den här positionen och då anser jag att det finns andra, mer lämpade, för det. Jag är en byggare, det är min utmaning, säger han.

Vad ska du göra istället?

– Det ber jag att få återkomma till senare i höst.

När gör du din sista dag?

– Vi har en flytande överlämning under hösten, i takt med att de stora kampanjerna som skall ut blir klara.

Vem kommer att ersätta dig?

– Tills vidare har vi en intern lösning där chefen för produktsidan inom Samsung Telecom, Fredrik Pantzar, får ett utökat arbetsinnehåll.

Vad minns du mest från din tid på Samsung?

– ”Det är fint att peka” satte verkligen avtryck hos de flesta. Förutom att Samsung på allvar hamnade på kartan, tog vi initiativet på pekskärmsmarknaden, vilket var ett viktigt strategiskt grepp. Samtidigt visar den kampanjen på hur det är att arbeta på Samsung i Norden – har man en bra idé, passion och brinner för det, ger Samsung en möjligheten att förverkliga sin vision.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev