Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lämnar Saatchi för pudersnö

Publicerad: 9 juni 2009, 07:24
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:31

Saatchi & Saatchis plannerchef Eric Spongberg lämnar byrån för att bli delägare i ett schweiziskt alphotell. "Jag är en riktig skidnörd", säger Eric Spongberg.


Eric Spongberg kom till Saatchi & Saatchi som praktikant, direkt från Handelshögskolan, för fem år sedan. Sedan dess har han via en tjänst som planner hunnit avancera till plannerchef.

Nu lämnar han byråvärlden för att kombinera marknadsföringsjobb med sin passion för skidåkning, som delägare och ansvarig för marknad och pr, på nystartade Ski Lodge Engelberg.

Har du fått nog av ankdammen i reklam-Stockholm?

- Nej egentligen inte. Jag tycker Saatchi och reklambranschen generellt har varit en extremt inspirerande plats, speciellt som planner då man får sätta sig in i så många olika branscher hela tiden, säger Eric Spongberg och fortsätter:

- Men jag kände att jag ville fokusera mer på ett enda varumärke, viket är svårt att göra som konsult.

Du gillar skidåkning antar jag?

- Jag är en riktigt skidnörd med bakgrund som säsongare i alperna och jag har även tävlat lite i extremskidåkning runt om i Europa. Jag har många skiddagar i benen.

Vad ska du göra på alphotellet?

- Jag kommer att jobba med marknads- och pr-frågor, men även med hotellets koncept och design. Vi är ett mindre hotell där varje rum är unikt inrett, så själva konceptet är en bärande del av vad vi gör.

- De bästa semestrarna är de då man via kompisar får råd och vet exakt var man ska gå redan första dan. Tanken med hotellet är att alla som jobbar här och driver hotellet ska vara fanatiska skidåkare som delar med sig av exakt var man ska åka, var det finns snö och var man absolut inte ska åka. Du köper en genväg till berget kan man säga.

Vilken är målgruppen?

- Den är rätt perfekt in i reklambranschen; 30-40 åringar som vill ha bra mat som på en krog i Stockholm, en riktigt bra vinlista och en bra gemenskap.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.