Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Läkerol utlyser val

Publicerad: 25 Februari 2009, 10:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Läkerol firar hundra år med två nya smaker. På en kampanjsajt kan besökarna rösta fram vilken smak är godast - och därmed ska lanseras brett. Upplägget är ett amerikanskt presidentval. "Kandidaterna är duktiga på att smutskasta varandra", säger Patrick Axzell, marknadschef på Leaf. <b>Se filmen på Dagensmedia.se.</b>


Läkerol fyller 100 år i år. Det firar Leaf med en rad kampanjer och pr-aktiviteter. Först ut är "The fight of the century", då man tagit fram två nya smaker, lakrits-vattenmelon och lakrits-persimon. Tanken är att konsumenterna ska köpa båda askarna och sedan gå in på en kampanjsajt och rösta på sin favorit. Som tack för besväret kan väljarna vinna mobiltelefoner och resor.

thefightofthecentury.com kan man också se hur det går för de två kandidaterna i olika regioner och följa deras kampanjarbete.

- De här två kandidaterna har mycket gott att säga om sina egna smaker men de är ganska duktiga på att smutskasta varandra också, säger Patrick Axzell.

För att dra trafik till sajten har man tagit fram ett antal reklamfilmer som ska gå på webben. Dessutom kör man en 10-sekunders film i tv och genomför butiksevent.

Fler aktiviteter följer under året.

- Vi ska bland annat återupprätta Läkerols kulturpris, som var aktivt på 70-80- och 90-talet, säger Patrick Axzell.

Reklambyrå: McCann Malmö Webbyrå: 040 Mediebyrå: Maxus Pr-byrå: Wenderfalck Produktionsbolag: King Edward.

Arbetsgruppen på McCann:Björn Lindén, adLars Larsson, copyCilla Kristoffersson, produktionsledareMikael Olsson, projektledare

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.