Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lågt medietryck sänkte lansering av delade ägg

Publicerad: 1 Juli 2002, 06:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Butiksaktiviteter räckte inte när Kronägg skulle lansera delade ägg. Försäljningen blev mindre än ett par procent. Kronägg har nu beslutat att inte fortsätta med produkten.


- Det är nödvändigt att komma närmare konsumenten med en sådan produkt. Om vi hade gjort om kampanjen med lite större budget hade vi nog haft högre tryck i butiken. Antagligen hade vi också haft något erbjudande i någon lokal tidning, säger Christer Ericsson på Kronägg.

Det var ingen storlansering Kronägg drog igång när de i november 2001 ville testa de två olika produkterna med delade ägg. Den ena produkten var färdigdelade ägg med vitorna och gulorna för sig. Den andra produkten var ägg utan skal. Totalt lade Kronägg cirka 75.000 kronor på testkampanjen som löpte mellan november i fjol och påsk i år.

Dels valde Kronägg att demonstrera produkterna i tre butiker i Skåne. I vissa butiker i Malmö, Helsingborg och Hässleholm bjöd Kronägg på en förpackning om konsumenten köpte en kartong vanliga ägg. Dessutom hade Kronägg butiksskyltar i Ica Maxibutiker i södra Sverige. Den geografiska koncentrationen på södra Sverige var logisk av flera skäl.

- Produkten delade ägg har sin hemmamarknad i Danmark så vi räknade med att det skulle finnas viss igenkänning i Skåne. Sedan är det också temperarturkänsligt gods. Det gäller också för säljare att kunna komma ut och ha kontakt med butikerna.

Totalt har fem säljare arbetat med lanseringen av äggen. I utvärderingen efter testkampanjen har Kronägg beslutat sig för att inte fortsätta med produkten. Kronägg har bara blivit av med 2 till 3 procent av den volym de tog in av produkten. Då är de förpackningar företaget skänkt bort inräknade.

- Utvärderingen visade att det var svårt att få svenska konsumenter att överhuvudtaget prova en sådan här produkt. Det var svårt att få ut budskapet, vad produkten är bra för. Det hade sannolikt gått bättre om vi kommit ut mer, men vi valde en stram kostnadsram eftersom det är en sådan marginell produkt.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.