Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lågkonjunkturen slår mot reklamköpen 2009

Publicerad: 28 November 2008, 12:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Nästa år krymper reklamkakan med 5 procent, spår IRM. Investeringarna uppgår till drygt 31,3 miljarder. Dagspress och tv är två förlorare.


Reklammarknaden har hittils kunnat värja sig mot finanskris och lågkonjunktur i IRMs mätningar. Nu är det slut på det, spår IRM.

Nästa år pumpas 31,3 miljarder kronor in i reklammarknaden, en minskning på 5 procent jämfört med i år. Föga förvånande växer internets del av kakan nästa år - investeringarna beräknas öka med 7 procent.

Lika väntat blir det dagspress som får ta en betydligt hårdare smäll, investeringar i mediet sjunker med 8 procent och landar på 8,3 miljarder kronor nästa år, enligt IRMs prognos.

Även tv backar, med 7 procent, till 4,6 miljarder kronor.

"Den sedan en tid pågående trenden mot övergång till digitala medier accelererar till följd av lågkonjunkturen. De analoga medierna har dock sammantaget fortfarande en andel på över 80 procent av mediekakan", skriver IRM.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.