Lägger ansvar på byrån

På bild: Tero Marjamäki, Sveriges Annonsörer, Claes Pellvik, Ving, samt Lisa Palm Danielsson på McDonalds.

Foto: Janne Næss/Dagens Media

DAGENS MEDIA, NR 18. Mediebyråerna larmar om bristande transparens – men annonsörerna tar situationen med ro.

GDPR har gjort att svenska publicister valt att stoppa flera tredjepartsaktörer som mäter kampanjernas effekt. Mediebyråerna menar att transparensen har blivit sämre och att deras arbete försvårats sedan 25 maj när det kommer till att verifiera köpen och få en helhetsbild över hur väl kampanjerna går. 

Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, säger dock att frågan inte varit fullt så het bland annonsörerna, samtidigt som han framhäver att transparens i medieköp är viktigt och drar paralleller till hur Unilever och Procter & Gamble agerat tidigare. 

– De har sett över sina investeringar när det exemplevis kommer till ad frauds och viewability, vilket hänger samman med att de vill få valuta för sina pengar, säger han. 

Läs del 3 i Dagens Medias stora special med rubriken "Kallt krig om data", i det senaste numret av magasinet där även Claes Pellvik på Ving och Lisa Palm Danielsson på McDonalds uttalar sig om transparensen efter GDPR. 

Publicerad 2018-11-30 06.37Uppdaterad 2018-11-30 06.37

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: