Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Låg personalomsättning på reklambyråerna

Publicerad: 21 maj 2002, 09:30
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:15

80 procent av reklambyråerna planerar varken att öka eller minska på personalen under det närmaste halvåret, enligt en enkät som Reklamförbundet har gjort bland sina medlemmar.


- Det slående är att reklambyråerna varken har planer på att anställa eller göra sig av med folk. Normalomsättning på personalen på en byrå ligger på 30 procent per år, säger Henri Pagot, informationschef på Reklamförbundet.

I enkäten har Reklamförbundets medlemmar svarat på frågor om sina rekryteringsplaner för 17 olika befattningar. Omkring hälften av de 360 reklambyråerna besvarade enkäten. Av dessa angav 80 procent att de inte ska nyrekrytera eller göra sig av med personal under det närmaste halvåret. Dock sade sig reklambyråerna ha en efterfråga på kreatörer, projektledare och produktionsledare.

Bilden bekräftas av Claes Bohman vd på Bohmans hyrverk, som rekryterar personal i branschen.

- Reklambyråerna efterfrågat personer med strategisk kompetens, till exempel projektledare. Däremot är behovet av supportpersonal mindre. En del reklambyråerna måste ställa om kompetensen och bearbeta nya kunder, säger han.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev