Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Låg lojalitet till tvkanalerna

Publicerad: 20 Februari 2001, 13:37
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

TV4 har trognaste tittarna och populäraste programledarna.


Svenskarnas lojalitet till de kommersiella tvkanalerna tycks vara låg. Endast

TV4 har markant större andel tittare som säger sig ha mer hög än låg lojalitet

till kanalen. Det visar en undersökning Dagens Media låtit

undersökningsföretaget Mobileopinion göra. Få angav att de hade hög lojalitet

till ZTV och MTV medan Kanal 5s tittare är något mer lojala än TV3s. TV3 hade

större andel kvinnor än män som sade sig ha hög lojalitet till kanalen. Dagens

Media frågade även respondenterna huruvida deras lojalitet hade ändrats det

senaste halvåret.

Närmare 40 procent av Kanal 5s tittare ansåg att lojaliteten med kanalen hade

förbättrats, medan 18 procent ansåg att den hade försämrats. Endast 19 procent

ansåg att de blivit mer lojala med MTV medan drygt 30 procent ansåg att

lojaliteten hade blivit sämre. Då ska nämnas att den undersökta gruppen är i

åldern 15-59 år, vilket drabbar MTV och ZTV som riktar sig till yngre tittare

än så.

TV4 och ZTV hade båda en större kvot som sade sig ha ökat lojaliteten än TV4.

Vi frågade också om hur populära tvkanalernas programledare ansågs. TV4 har

klart populäraste programledarna. TV3s programledare fick relativt högre betyg

av kvinnor än män. Kan det vara så att TV3 skaffat en position bland de

kvinnliga tittarna på bekostnad av lojalitet och att tvtittande är en

allvarsammare syssla för män än för kvinnor?

Intressant är att notera att MTV har mer populära programledare än Kanal 5 och

mycket mer populära programledare än ZTV. Tanken med att undersöka vad tittarna

tyckte om programledarna var att utröna om det finns ett samband mellan

populära programledare och hög lojalitet. Något sådant samband avspeglas inte i

siffrorna - TV4 undantaget.

Vi ställde också frågan om vilken kanal som har bästa tvreklamen. TV4 hade

klart större andel som tyckte reklamen i kanalen var bra. Männen tyckte

reklamen var bättre än kvinnorna - det gäller alla de undersökta kanalerna.

Rolf van den Brink

Så här gjorde Mobileopinion undersökningen:

Panelen bestod av 7 000 personer i åldern 15-59 år som innehar mobiltelefon.

Minst 200 personer har svarat på varje fråga och svarsfrekens var lägst 50

procent. Undersökningen gjordes via mobiltelefon per sms den 15:e februari

2001.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.