Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Ladbrokes byrå om Svenska Spels reaktion: Det var väntat

Publicerad: 5 Maj 2008, 11:33
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:50

Det är Foreign som är byrån bakom Ladbrokes senaste kampanj som har retat upp Svenska Spel. Den statliga speljätten hävdar varumärkesintrång men byrån viftar undan protesterna. "Vi är inte förvånade över reaktionerna", säger Johan Ronnestam, kreativ chef på Foreign.


Ladbroke använder i sin reklamfilm sloganen svenska spel, engelska odds, samt en pappersfigur som är snarlik Svenska Spels logga. Svenska Spel anser att det rör sig om varumärkesintrång.

- Svenska spel är ett generiskt namn. Det här är en nordisk kampanj och vi gör samma sak i Norge och Danmark där de statliga monopolen har valt liknande generiska namn. Jag tror det blir svårt för Svenska Spel att agera mot det här, säger Johan Ronnestam.

Han säger att briefen från Ladbrokes bestod i att tydliggöra vad Ladbrokes är i förhållande till Svenska Spel och positionera Ladbrokes som en utmanare till Svenska Spel.

- Det har Ladbrokes gjort i flera år genom bra pr-arbete men nu skulle vi sätta det i tv. Vi kom upp med idén svenska spel till engelska odds, det vill säga bättre odds. För det är ju det Ladbrokes är.

I reklamfilmen funderar en man på vad Ladbrokes är samtidigt som han klipper i ett pappersark som är vikt i flera lager. När han vecklar ut det visas en lång radda med gubbar som påminner om Svenska Spels logga.

- Det är en sprattelgubbe och har inga direkta likheter med Svenska Spels logga. Precis som i fallet med sloganen så ska sprattelgubben föra tankarna till Svenska Spels logga men självklart är det inte den.

Hade ni räknat med de här reaktionerna från Svenska Spel?

- Vi hade räknat med reaktioner och har haft den här diskussionen med kunden att vi kunde hamna i det här läget.

Var det kanske till och med ett syfte kampanjen, att generera extra publicitet?

- Vi har följt vår brief och fått godkänt på idén från kunden. Det finns alltid en ambition att skapa uppmärksamhet och om det sedan blir mer uppmärksamhet för att vi ligger nära Svenska Spel så är väl det positivt men det är det bättre att Ladbrokes uttalar sig om.

Se filmen här.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.