Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag18.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kvinnor föredrar normala kroppar i reklam

Publicerad: 14 Januari 2009, 04:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

Kvinnor väljer hellre varumärken som använder normala kvinnor i reklam, än annonser med unga och supersmala modeller. Det visar en ny global undersökning. Maria Friberg, varumärkeschef på Dove i Sverige, är inte förvånad.


Mode- och skönhetsprodukter marknadsförs oftast med annonser med unga, vita och supersmala modeller. Men enligt en ny undersökning, gjord av brittiska University's Judge business school, är kvinnliga konsumenter mer positivt inställda till företag som använder modeller som påminner om dem själva. Det gäller storlek, såväl som ålder och etnisk bakgrund.

Undersökningen gjordes bland 2.000 kvinnor i Storbritannien, USA, Kina, Indien, Canada, Brasilien, Kenya och Jordanien. Endast de kinesiska deltagarna föredrog annonser med vita, supersmala modeller, medan de övriga tyckte bättre om företagen som använde modeller med mer "realistiskt" utseende. Kvinnor under 25 var dock inte lika negativa till de smalare modellerna. Det skriver The Guardian.

Dove är ett av relativt få skönhetsföretag som använder kvinnor i olika storlekar och åldrar i sin reklam. Maria Friberg, nordisk varumärkeschef för Dove på Unilever, är inte förvånad över resultatet i undersökningen.

- Dove gjorde en global undersökning för fyra år sedan som visade att många kvinnor mår dåligt för att normen för vad som anses som vackert är för begränsad, säger Maria Friberg.

Följden blev att Dove beslutade att starta "Campaign for real beauty", med oretuscherade bilder på kvinnor i olika åldrar och storlekar, och med olika etnisk bakgrund. Kampanjen har fått stor uppmärksamhet och har vunnit priser.

- Vi får väldigt positiv återkoppling på kampanjen. Kvinnor känner igen sig och kan relatera till modellerna.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.