Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag04.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kvällstidningarna förlorar annonsör till Everyday

Publicerad: 14 Februari 2001, 10:19
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Täby Galopp väljer bort annonsering i Dagens Nyheter, Expressen och Aftonbladet till förmån för Everyday. Bättre priser, ny målgrupp och motprestationer fällde avgörandet.


Många annonsörer hade en avvaktande inställning till de nya gratistidningarna

som kom i höstas. Så avvaktande var annonsörerna att Stockholm News tvingades

att lägga ner bland annat på grund av bristande intäkter.

Efter konkurrentens nedläggning tycker sig Staffan Samuelsson, vd för Metro i

Norden, märka att annonsörer i större utsträckning provar Everyday.

- Vi märker en skillnad, intäkterna ökar, men jag vill inte säga hur mycket.

Det tar alltid lite tid för en ny tidning att få annonsörer att prova

produkten. Nu har vi funnits ett halvår och fler provar oss. Avtalet med Täby

Galopp är ett steg i rätt riktning, säger han.

Täby Galopp lägger 1,5 miljoner kronor på annonsering i medier varje år. En

halv miljoner kronor läggs på radioreklam och en miljon på annonsering i

tidningar, säger Täby Galopps marknadschef Patrik Jacobsson.

- Tidigare har vi haft annonseringen i DN, Expressen, Aftonbladet och

lokaltidningen Mitt i Täby.

Nu väljer galoppbanan att lägga 750.000 kronor av tidningsmiljonen på

annonsering i Everyday. Av de gamla tidningarna blir bara Mitt i Täby kvar.

Det finns fler anledningar till att Täby Galopp bytte till Everyday. Ett

viktigt skäl var priset - Everyday är billigare. Ett annat skäl är att

galoppbanan vill locka en delvis ny publik, bli folkligare och bredare.

- Vi gjorde en provannonsering i januari och nådde en helt ny publik, säger

Patrik Jacobsson.

Everyday sockrade också sitt annonspaket med ett extraerbjudande. Täby Galopp

planerar två familjedagar och Everyday har förbundit sig att bli huvudsponsor

för evenemangen.

Adam Engström

Tia Jumbe

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.