Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kvällspressens kungliga trafikrekord på nätet

Publicerad: 25 Februari 2009, 11:03
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

Både Aftonbladet och Expressen nådde sina högsta trafiknoteringar för året i går, då kronprinsessan Victorias förlovning med Daniel Westling blev känd. På Aftonbladet.se valde 1,8 miljoner unika besökare att läsa om händelsen.


Från Expressen.se - Det är inte all time high men den bästa siffran för året. Ökningen i antalet besökare låg på cirka 150.000 unika. Det låter kanske inte så mycket men eftersom vi är så stora som vi är, så påverkas vi inte lika mycket som mindre sajter, säger Kalle Jungkvist, chefredaktör för Aftonbladet.se.

Aftonbladets all time high sattes i samband med rapporteringen om Engla Juncosa-Höglunds mördare, Anders Eklund.

Expressen vill inte avslöja sina besöksiffror men klart är att också de satte ett nytt trafikrekord för året.

Från Aftonbladet.se - Det tidigare rekordet var från förra fredagen, med tv-inslaget "Laila Bagge repar med rumpan bar", säger Thomas Mattsson, chefredaktör för Expressen Digitala Medier.

Han berättar att trafiken stundtals blev så hög att Expressen.se fick driftstörningar och inte kunde uppdatera.

- Vi fick tidvis länka webb-tv-tittare till partnerkanalen YouTube.com/Expressen för att minska lasten och säkerställa att inte sajten gick ner

Expressen var först ut med nyheten igår och Thomas Mattsson är övertygad om att det påverkat trafiken positivt.

- Vi var ensamma om nyheten på morgonen och hade sedan ett försprång innehållsmässigt, som nog gjorde att besökarna återkom hela tiden. Webben och tv-redaktionen på Digitala Medier hade ett bra samarbete med tidningen som gjorde extraupplaga parallellt, vilket hjälpte oss alla.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.