Gå direkt till textinnehållet

Kvällspressen överraskade positivt i januari

Mediebyråbarometern visar att mediebyråernas investeringarnar hade störst ökning i kvällspressen januari.

Kvällstidningarna hade en positiv tillväxt i januari. Det visar Mediebyråbarometerns rapport för medieinvesteringar under årets första månad.

Medieinvesteringarna, som förmedlas via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskade totalt med 2,6 procent jämfört med samma månad förra året. 

Kvällspressen var dock en ljusglimt – och den mediekategori som ökade mest under januari med över 13 procent.

– Kategorin har visat sig stark i januari tidigare år, sannolikt beroende på utförsäljningar och reor från detaljister, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i en kommentar. 

Även online display och online viedo ökade under månaden med över 11 procent respektive 8 procent. De digitala kanalerna ökade sammanlagt med 6 procent och står nu för 40 procent av de totala medieinköpen från mediebyråerna. 

Men majoriteten av mediekategorierna uppvisade negativ tillväxt. Bland annat backade radio med 23 procent och tv med 6 procent. 

Enligt Mediebarometerns vice vd Jochum Forsell kan tv:s nedgång sannolikt förklaras med stora prishöjningar från tv-nätverken. 

– Något som fått annonsörerna att antingen avvakta i januari, eller flytta budget till andra mediekanaler. TV har inte varit slutsålda i januari, och kanske har man överskattat marknadens vilja att betala kraftigt höjda priser, säger han i en kommentar. 

Däremot är det svårare att förklara radions tapp:
– Radio blev den stora förloraren med en minskning om 23 procent. Visserligen möter radio starka siffror från 2018, men förra året vid samma tid fanns inte de nationella licenserna som finns i dag - nedgången är överraskande, fortsätter Jochum Forsell. 

Källa: Sveriges Mediebyråer.

Philip Wallin

Reporter

Publicerad 2019-02-12 10.25

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: