Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kvällspressbilagor lanserade Bearnaise på tub

Publicerad: 2 Juli 2002, 06:27
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

O. Kavli nöjde sig med grillbilagor och tävling i butik när nya produkten Bearnaisesås på tub skulle lanseras. Insatsen räckte också för att få igång försäljningen, säger Philip Junghahn, marknadschef på O. Kavli.


- Den har bara sålt i sex veckor och distributionen till butiker inte är hundraprocentig ännu. Men försäljningen ligger i nivå med våra andra dressingarna om vi undantar hamburgerdressingen som är vår storsäljare, säger han.

Målgruppen för Bearnaisesås på tub är barnfamiljer och ungdomar. Sommaren är produktens högtid varför lanseringskampanjen startade i mitten av maj. Som huvudmedium valde O. Kavli helsidesannonser i Aftonbladets och Expressens grillbilagor.

- Grillbilagorna passade väldigt bra till produkten. Det är en produkt som försöker hänga på snacktrenden, att man äter lite hela tiden. Bearnaisen används som sås men också som dip och framför allt kall.

Till detta har O. Kavli haft rabattkuponger i butik och nyligen startade en sommarkampanj i butiker för alla tubprodukter. Kampanjen har formen av en tävling. Det blygsamma medietrycket för nylanseringen beror delvis på den osäkra distributionen.

- Det svåra idag är att få veta distributionen innan lanseringen. Det blir allt tuffare att få in produkter på butiker och för att slippa för stort spill lägger vi inte så mycket i media till en början. När vi släpper nästa produkt i serien, nästa vår, då ska vi kommunicera allihop.

Hur mycket pengar annonserna kostade vill Philip Junghahn inte berätta.

- Men det är lätt att få ner priset på annonser just nu.

O. Kavli har Mediaedge CIA som mediebyrå, actionmarketingbyrå är Bilbo.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.