Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kungsörnen-reklam var könsdiskriminerande

Publicerad: 9 Juli 2002, 04:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:14

Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK, fällde Cerealia Foods kampanj för Kungsörnen-produkter.


Kampanjen byggde på produktbilder med texter som enligt Cerealias yttrande skulle "fokusera på den småstressiga vardagssituationen där matlagning kanske inte har högsta prioritet".

Privatpersoner anmälde kampanjen och ansåg att den var diskrimnerande både mot kvinnor och män för reklamen "påstår att män inte klarar av att laga mat, annat än färdigmat. Reklamåtgärderna konserverar könsrollerna då de visar på att det är kvinnan som skall laga mat och ta hand om barnen."

ERK gick på anmälarnas linje och fällde i ett yttrande kampanjen. ERK skriver:

"Att framställa kvinnor och män på detta traditionella sätt måste anses konservera en förlegad syn på könsroller och måste därmed anses kränkande mot såväl kvinnor som män".

Annonsen anses därmed strida mot internationella handelskammarens reklamregler.

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.