Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kundtidningsförlag gör tidning om marknadsföring

Publicerad: 16 Februari 2001, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:25

Den 22 februari kommer första numret av tidningen Relationer & Marknad/Standards som produceras av Swahnarna Förlag. Inriktningen är relationsmarknadsföring och tidningen görs i två versioner. Relationer & Marknad distribueras som Marknadsförbundets nya medlemstidning, medan Standards är öppen för prenumerering. Förlaget gör också kundtidningar.


Göran Swahn, en av ägarna till Swahnarnas Förlag, hoppas att Standards ska få

ungefär 7.000 prenumeranter. På förlaget är målsättningen att hälften av det

redaktionella materialet ska skilja sig åt i de två editionerna.

- Det ska vara två produkter sett med läsarnas ögon och en produkt sett med

annonsörernas, säger Göran Swahn.

Swahnarna Förlag ger bland annat ut den redaktionella produkten Dagens

reklamnyheter, men gör även kundtidningar, till exempel Dagens Industris

marknadstidning Pink News. Att förlaget ska göra en egen journalistisk produkt

samtidigt som man producerar tidningar på beställning av kunder anser Göran

Swahn inte vara ett problem.

- Vi kommer att särskilja dem organisatoriskt och bygga upp en egen

organisation kring våra egna tidningar.

Göran Swahn kommer att stå som chefredaktör för tidningen - samtidigt som han

driver kundtidningsproduktion.

- Min roll är att säkra kvaliteten på alla förlagets produkter.

Göran Swahn säger att förlaget har två viktiga drivkrafter. Å ena sidan säger

han att det är viktigt att "skapa maximalt intressant material åt läsarna". Å

andra sidan tycker han att det är viktigt att tillfredställa annonsörernas

"behov av att ha en mängd olika vägar att nå marknaden".

Men som chefredaktör är väl din viktigaste uppgift att värna redaktionens

oberoende gentemot annonsörerna. Hur går det ihop?

- Det enda sättet att hantera det är att alltid ha läsarens bästa för ögonen.

Relationer & Marknad får en upplaga på drygt 10.000 exemplar, vilket regleras i

ett avtal med Marknadsförbundet. I första numret, som blir 40 sidor, är dock

skillnaden mellan editionerna liten. Tidningen trycks på tidningspapper, har

ett format som är något större än A4 och kommer att delas ut med posten. Före

årets slut räknar förlaget med att ha gett ut tio nummer. En helsidesannons

kostar 34.600 kronor och en årsprenumeration 480 kronor.

Adam Engström

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.