Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

- Kunden måste själv se till att totalkommunikationen fungerar

Publicerad: 8 Juni 1999, 10:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:33

Reklambyrån Observera Grey har hämtat sin nya VD från köparsidan. Den 1 augusti byter Lars Bjarnemark ut jobbet som marknadsdirektör på IBM och sätter sig på motsatt sida av bordet. Hans bakgrund kommer onekligen att påverka hans syn på kunderna.


- Kunden har alltid rätt, och även när kunden inte har rätt har han det ändå,

säger Bjarnemark något kryptiskt. Alla marknadskommunikatörer måste arbeta

utifrån kundens affärsmål, och se till att kunden verkligen får det han vill

ha. Nämligen bättre affärer.

Tänker inte marknadskommunikatörerna affärsmässigt idag?

- Ofta agerar de "inifrån och ut". I stället för att diskutera vilket resultat

kunden vill uppnå, presenterar de lösningar för enskilda kompetensområden.

Reklambyrån utifrån sitt perspektiv och mediabyrån utifrån sitt. Människan

följer enligt naturen det minsta motståndets lag och gör det enkelt för sig.

Men medvetandenivån hos konsulterna måste höjas.

Hur gör man det?

- Jag tror mycket på nätverkstanken. Alla konsulter inom marknadskommunikation

måste börja diskutera affärsproblemen och samarbeta utifrån det. Och det måste

de göra prestigelöst och långsiktigt. Om en mindre omfattande kampanj, eller

rent av PR, gynnar kunden mer än en större påkostad kampanj, är jag skyldig att

föreslå kunden det. För om det går bra för kunden, då blir också reklam- och

mediabudgeten större nästa gång. Enligt min mening handlar det om en

win-win-situation.

Vem ska se till att samarbetet mellan konsulterna verkligen blir av?

- Det stora ansvaret ligger hos kunden. Den erfarenhet jag har som köpare är

att ett bra samarbete ger stora effekter. I mitt jobb som marknadschef på Nokia

hade vi ett mycket bra samarbete mellan mediabyrå och reklambyrå. Trots att vi

hade mindre mediabudget än Ericsson lyckades vi först gå i kapp dem och sedan

om dem.

Det ställer väl stora krav på kunden som köpare?

- Under åttiotalet brukade man säga att leverantörerna var bättre på att sälja

än kunderna på att köpa. Under nittiotalet har det svängt. Nu är köparna bättre

på att köpa än vad leverantörerna är på att sälja. Köparna har alltså blivit

mycket duktigare. Men det är också upp till byråerna att utveckla sina köpare.

Vem ska ha ansvaret för mediavalet?

- Det finns en stor kunskap hos reklambyråerna om medier. Men när det gäller

stora kampanjer krävs det specialister för att utveckla mediavalet. Det nya

provisionssystemet tror jag inte innebär någon större förändring för samspelet

mellan reklambyrå och mediabyrå. Åtminstone inte när det gäller de stora

kunderna.

Karin Jansson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.