Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kulturministern hjälpte Amelia sälja annonser

Publicerad: 20 April 2007, 08:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:07

Tidningarna Amelia och Chef bjöd i veckan in annonsörer och mediebyråer till ett stort kundmöte på Operaterassen. Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth ställde upp som dragplåster. "Amelia som varumärke brukar lyckas med det mesta", säger Amelias marknadschef Lina Rönning.


Mötet arrangerades efter att Henrik Frenkel, chefredaktör på Chef, och Amelias chefredaktör Ann Fredlund, har inlett ett samarbete kring den nya bilagan Amelia Chef.

- Vi hade en frukostträff, där vi bjöd in samarbetspartners, annonsörer och förmedlare, på temat hur man tar nästa steg i karriären, säger Lina Rönning.

Fredlund och Frenkel informerade de 180 kunderna och samarbetspartnerna om det nya samarbetet, som ska vara "i kvinnans tjänst" och som är ett sätt för tidningen Chef att attrahera fler kvinnor som läsare.

Därefter klev skådespelerskan och regissören Helena Bergström och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth upp på scenen. Den celebra duon intervjuades av Fredlund och Frenkel om sina karriärer som chefer.

På frågan hur Amelia lyckades få kulturministern att ställa upp på säljmötet, svarar Lina Rönning:

- Amelia som varumärke brukar lyckas med det mesta, om jag får vara så skrytsam. Så det var inga större problem.

Hur värdefullt var det att få dit ministern?

- Hon var där i egenskap av kulturminister, men också som en kvinna som har haft en egen karriär som frilansande journalist i många år. Och idag är hon plötsligt chef. Helena Bergström var där av samma anledning. Hon har nu regisserat sin första film.

Pressekreterare Maria Dupont säger att hon och Lena Adelsohn Liljeroth inte var medvetna om att kulturministern skulle agera dragplåster på ett kundmöte, som syftade till att marknadsföra det nya samarbetet mellan Chef och Amelia.

- Vi blev inbjudna av tidningen chef, för de brukar ha sådana här frukostmöten, säger Maria Dupont.

Visste ni vilka evenemanget riktade sig till?

- Nej, det visste vi inte.

Amelia bjöd in annonsörer och förmedlare.

- Den informationen fick inte vi, utan vi blev inbjudna av Henrik Frenkel och tidningen Chef. Vi visste inte att Amelia skulle vara med förrän någon vecka innan, och vi visste inte något om deras inbjudna gäster.

Ska kulturministern hjälpa Amelia och Bonnier att göra annonsaffärer?

- Den tanken har inte föresvävat oss överhuvudtaget, utan vi var där på grund av inbjudan av tidningen Chef och de frukostklubbar som de brukar ha.

Har ni fått den information som ni borde ha fått innan ni tackade ja?

- Det kan jag inte svara på. Vi har inte sett något problem med det här överhuvudtaget, det här var en inbjudan bland 100 andra som vi har fått. Och det passade i vårt kalendarium.

Kan andra tidningar också boka kulturministern till möten med sina kunder?

- Det får vi ta ställning till då. Vi visste inte att detta var ett kundmöte.

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.