Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kulörhjälp med ny barometer

Publicerad: 15 Januari 2009, 14:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:24

...Simon Vikström, vd på 24/7 Creating, som lanserar Färgbarometern för att hjälpa kreatörer med kulören.


Vad är Färgbarometern för något?- Det är en databas som i nuläget bygger på 2 000 webbenkäter där informanterna svarat på hur de upplever olika färger. Genom att skriva in olika parametrar i systemet kan man till exempel få reda på vad färgen rött symboliserar för en manlig höginkomsttagare i Västerbotten.

Varför behövs Färgbarometern?- Det finns fastslagna teorier för vad färger symboliseras men de är väldigt generella. Grunden i de flesta är Göthes färglära som publicerades 1810 och den är väl inte riktigt up to date. Vi vill göra slut på kreatörernas subjektiva bedömningar och i stället ge dem fakta.

Vilka har användning för Färgbarometern?- Alla som kreativt jobbar med färg i sitt arbete. En designbyrå, till exempel, som ska ta fram en logga till ett företag som riktar sig till en speciell målgrupp. Då är det förstås viktigt för dem att veta hur just den målgruppen uppfattar färgen.

Det är väl lätt. Rött betyder kärlek, vitt oskuld och så vidare?- Nej, som exempel kan nämnas att 46 procent av kvinnorna anser att vit är en sofistikerad färg, medan motsvarande siffra för män är 26 procent. Det finns stora skillnader mellan hur olika grupper uppfattar färger.

Vad kostar tjänsten?- Det blir en kostnad motsvarande fem kronor om dagen. Det tror jag är överkomligt för de flesta byråer.

Hur ser planerna ut framöver?- Vi fortsätter att bygga ut databasen med enkätsvar och det går i rask takt. Just nu håller vi också på att utveckla Färgbarometern på flera språk, bland annat engelska, tyska, franska och spanska

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.