Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Kul att någon tror att kvinnor är intresserade av annat än mascaror och relationen med svärmor"

Publicerad: 30 December 2010, 05:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:26

Det är snart nyår - och dags att summera 2010. Dagensmedia.se bad tre printexperter att utse årets bästa - och sämsta - tidskriftslansering.


Johanna Alanko, Adon

Vad har varit årets bästa tidskriftslansering?

– Årets bästa tidskrift tycker jag är Yourlife; kul att någon vågar ta nya grepp och på allvar tro att moderna kvinnor är intresserade av annat än mascaror, skor och relationer med svärmor. Yourlife har en härlig kombination av djup, yta, nyheter och gamla godingar och levererar hög läsvärdhet som tar lång tid att arbeta sig igenom i varje nummer.

Och den sämsta?

– Mindre bra tycker jag att Bonnier Tidskrifters lansering på Ipaden har varit. Trots att jag är en mycket frekvent Ipadanvändare har de inte lyckats förklara för mig varför jag ska läsa "Sköna Hem" i Ipaden istället för i magasinformat. Så jag har med andra ord tagit  till mig tekniken men inte mediet - tycker att det saknas något helt enkelt. Ett mervärde som tekniken medger men som inte fångats upp. Känns lite som Canal digitals reklamfilm.

 

Frida Åberg, Carat

Vad har varit årets bästa tidskriftslansering?

– Det finns flera som jag tycker har varit bra. "Gaffa" är en, med en tydlig inriktning och bra distribution så tror jag att de redan är på god väg att hitta sina läsare. "Yourlife" från Bonnier är också en riktigt bra tidning, med ett nytt plattformstänk som är spännande.

– Men jag gillar att bli glatt överraskad så den jag vill utnämna till årets bästa är nog ändå "Gran Turismo"! Tidningen har ett så skönt självförtroende så att det spiller över på mig som läsare. Man känner genom hela magasinet att redaktionen verkligen brinner för och älskar det man skriver om. Och även om mitt intresse för "gamla bilar" är ganska svalt, så kan jag inte låta bli att ryckas med i redaktionens glöd, engagemang och härliga tilltal. De blandar historia och fakta bakom de klassiska bilarna med rena inspirations- och drömbilder på dessa. Man har en tydlig röd tråd genom hela tidningen som gång på gång visar vilket stort kunnande redaktionen har!

Och den sämsta?

– Att ta upp en mindre bra tidning under 2010 är betydligt svårare. Jag är övertygad om att alla tidningar har läsare som tycker att de är bra, annars kan de inte finnas. Så måste jag nämna någon som jag tycker känns onödig är det tidningen "Snus" som kom i våras, det känns inte som om behovet av en tidning om "Snus" är så stort och jag har svårt att föreställa mig vem som går och köper en sådan tidning. Men man kan ju alltid ha fel.

 

John Goliats, Mindshare

Vad har varit årets bästa tidskriftslansering?

– "Finansliv". Utgivarna har lyckats hotta upp gamla Finansvärlden till en bred och snyggt paketerad tidning med bra innehåll mot en svårflörtad målgrupp.

Och den sämsta?

– Tidningen "Serieblaskan". Bara namnet på tidningen gör att man vill läsa men man har inte hört så mycket som ett knyst om lanseringen.

Marie Larsson

dagensmedia.redaktion@almamedia.fi

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.