Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kronfågel får ny design

Publicerad: 23 April 2008, 11:43
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Lantmännen Kronfågel byter fjäderskrud med förnyad kommunikation och design. I dagarna landar blågulmönstrade förpackningar i butikerna och samtidigt startar en lanseringskampanj med Kronfågels kycklinguppfödare i huvudrollen.


Lantmännen Kronfågel är Sveriges största leverantör av kycklingkött med drygt 50 procent av marknaden och en spontan kännedom på knappa 90 procent. Företaget har haft det tufft under flera år, men i fjol vändes förlusten till vinst.

- Vi är på fötter igen och vill driva utvecklingen i branschen. Misstron mot stora livsmedelsvarumärken har växt och vi bemöter det med transparens. Nu lyfter vi fram våra 59 uppfödare mer på förpackningar och i kommunikationen. Dessutom lanserar vi en klimatdeklaration som beskriver produktens klimatpåverkan, säger Mats Markgren, marknadsdirektör på Lantmännen Kronfågel.

Målet är att lämna rollen som livsmedelsjätte genom att bli personligare och stärka relationen med konsumenterna. Marknadsandelen ska också ha ökat med ett par procent vid årsskiftet. De främsta konkurrenterna är Guldfågel och Lagerbergs. Förpackningar, butiksmaterial, foldrar, webben och all reklam har fått ett ansiktslyft enligt den nya strategin, som tagits fram i samarbete med Embrink Design.

- Kronfågels uppfödaretikett visar vem som fött upp kycklingen i förpackningen och vi har tagit fasta på den resursen i all kommunikation. Vi har även utvecklat Kronfågels blågula mönster och använder det för att hålla ihop kommunikationen och öka synligheten och igenkänningen, säger Mats Dafnäs, varumärkesstrateg och grundare av Embrink Design.

Huvudmålgruppen är barnfamiljer, men även singlar och par före och efter föräldraperioden. Kampanjen går igång i dagarna och pågår in i juni med olika teman. Det blir en konceptuell reklamlösning i TV4 och butiks-tv i samarbete med RTV. Kronfågel annonserar bland annat i fackpress, kvällspress, matlagningsmagasin och dagligvarukedjornas kundtidningar. Kampanjen går också på webben och med sommarevent. Den gamla låten Kyckling på fredag får också en renässans i reklamen.

Trots förra årets ekonomiska vändning är årets marknadsföringsbudget ungefär en fjärdedel av budgeten för fem år sedan. I fjol låg Kronfågels mediekostnader på 6 miljoner bruttokronor, enligt Sifo reklammätningar. År 2003 låg den på 32 miljoner kronor.

- Då var tv huvudmediet och vi jobbade mycket med sponsring. Nu har vi ett tajtare kommunikationsteam och print som huvudmedium. Vi får se sen hur vi lägger upp 2009. Först ska vi utvärdera den här satsningen, säger Mats Markgren.

KRONFÅGELS BYRÅUPPSTÄLLNING

Designbyrå: Embrink DesignReklambyrå: Blå VisionProduktionsbyrå: T&T InformationPr-byrå: Sargasso Kommunikation

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.