Kritiskt läge för de lokala mediehusen

De lokala mediehusen står mycket olika rustade inför utmaningarna på mediemarknaden. Ett par lokala aktörer ligger i farozonen för att inte överleva framåt, konstaterar Jonas Ohlsson, forskare och föreståndare på Nordicom.

–  Stampen klarade sig visserligen igenom sin rekonstruktion, men är fortfarande en väldigt svajig koncern och i nuläget finns inte mycket marginaler. Samma sak gäller Mittmedia, som gjorde en stor förlust under 2017. I övriga fall finns det rätt så mycket sparat i ladorna. NWT, VK Media, Hall Media, Gota Media och NTM kan i nuläget sitta lite lugnare i båten, säger Jonas Ohlsson, forskare och föreståndare på Nordicom. 

Av landets tio största tidningskoncerner gick sex med vinst och fyra med förlust 2017. 

Under 2017 föll annonseringen i landets papperstidningar med sammanlagt 544 miljoner kronor, eller omkring 13 procent. Tillväxten i den digitala annonseringen slutade på uppskattningsvis 120 miljoner kronor (+6 procent ) och kunde alltså inte kompensera för nedgången på print.

Den redan tuffa situationen för landets dagstidningar ser dessutom ut att endast försvåras framåt.

Läs hela artikeln i Dagens Media Insikt, vecka 44. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-11-05 11.41Uppdaterad 2018-11-05 11.41

Ämnen i artikeln: