Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kritiserade utekonsulter redovisar intäktsmodeller

Publicerad: 16 Maj 2008, 12:24
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:48

Sveriges Annonsörer bad de omdebatterade utomhusspecialisterna Posterscope och Kinetic att redovisa för hur de tar betalt för sina tjänster samt hur det redovisas för reklamköparna. Här är deras svar.


Dagens Media nummer 9, 2008. I en artikel publicerad i Dagens Medias senaste pappersutgåva riktar utebolaget Clear Channel, Sveriges Annonsörer och mediebyråer kritik mot utespecialisterna Posterscope och Kinetic.

Posterscope ägs av Aegis och är rådgivare vid Carats och Vizeums utomhusköp. Kinetic är Group Ms motsvarighet, men fungerar som en frivillig resurs.

Clear Channels vd Maria Skoglund menar att mediebyråerna bör klara utomhusköpen själva. Sveriges Annonsörer håller med och påstår att utespecialisterna är ett fördyrande led, särskilt eftersom den svenska marknaden domineras av två aktörer, Clear Channel och JCDecaux.

Starcoms vd Jens Welin säger att "den enda anledningen till att Posterscope och Kinetic finns är att för att nätverken ska ta ut extra avgifter."

Posterscope och Kinetic försvarar sig med att marknaden är långt mer fragmenterad än vad kritikerna påstår och att mediebyråerna saknar renodlade utomhusspecialister.

Sveriges Annonsörer har dock begärt information från utomhusspecialisterna om deras betalningsmodeller.

Kinetic svarar att konsultationen är gratis för Group Ms byråer och att alla köp sköts av mediebyråerna själva. För övriga byråer eller kunder "faktureras arvodet enligt offert".

Kinetic skriver vidare att dess intäkter kommer från "konsultation (t.ex. utbildning, reseach), hantering av produktion, projektledning samt ersättning för marknadsutveckling från mediaägare".

Posterscope, som länge kritiserats för sin betalningsmodell som går ut på att Posterscope får procent på köpen i kickbacks från mediebolagen, skriver:

- Posterscope erhåller en specialistersättning från utomhusbolagen. Denna redovisas öppet för både mediebyrå och annonsör. Detta har vi varit tydliga med allt sedan vi lanserade Posterscope 2003", samt:

- Vi erhåller faktura från utomhusbolagen där vår specialistersättning samt annonsör-/mediebyråersättningen specificeras. Kopia av denna faktura bifogas vår faktura till mediabyrån. Denna fakturakopia redovisas även för annonsören om önskemål finns".

Vd Raymond Emtemark har tidigare sagt till Dagens Media att ersättningen varierar, men "aldrig är större än 5 procent".

Läs mer om Posterscope och Kinetic i Dagens Medias pappersutgåva, nummer 9 2008.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.