Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Kritik mot Stockholmsanti-reklaminitiativ

Publicerad: 12 maj 2009, 14:06
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:26

Stockholms Stad uppmanar Stockholmarna att bli mer klimatsmarta. Bland annat genom att säga nej tack till reklam och anmäla sig till nix-registret. "Det är olyckligt", säger Mikael von Ekensteen, chef för Posten direktreklam.


Stockholms Stad har, enligt tidningen ETC, skickat ut miljöhandboken "Klimatsmart i hemmet" till samtliga hushåll i kommunen.

"Staden har höga ambitioner för att minska klimatpåverkan. Ett sådant mål är att minska stadens utsläpp av växthusgaser med 25 procent till 2015. Det är ett tufft mål att nå och för att lyckas krävs att alla hjälper till. Låt dig inspireras av klimattipsen och kom ihåg att alla bidrag gör skillnad!", inleds handboken.

Broschyren har gått ut i 430.000 exemplar. Bland annat siktar handboken in sig på den direktreklam som många företag använder i säljdrivande syfte.

"Varje år får vi 45 kilo direktreklam per hushåll. All hushållsreklam tillsammans motsvarar 170 000 träd - en skog lika stor som 480 fotbollsplaner!"

Stockholmarna uppmanas sedan att ringa NIX-registret om man vill undvika adresserad direktreklam och sätta upp en "Nej tack-skylt" på dörren för de som vill minska mängden reklam och därmed medverka till en bättre miljö.

Klimathandboken får kritik av Karin Karlsbro (fp) som sitter i Miljö- och hälsoskyddsnämnden. Hon kallar på sin blogg handboken för "Miljöförvaltningens lilla gröna".

"… trots att jag är en ivrig anhängare av lågenergilampor, gärna äter närodlat vego-eko-käk och åker kollektivt hellre än bil är en del av dessa s k klimattips svåra att smälta", skriver hon på sin blogg.

Hon tycker att uppmaningen om att tacka nej till reklam riskerar att skada ekonomin.

Även Mikael von Ekensteen, chef för Postens direktreklam, har förvånats av en del av innehållet i handboken.

- Av de miljöfakta som presenteras kan man lätt får uppfattningen att direktreklam har en stor miljöpåverkan. Men jämförlsen med skogsavverkning haltar eftersom vi har en tillväxt av skogsbeståndet. 85 procent av allt papper återanvänds och på sin yttersta dag, efter att ha återanvänds 5-7 gånger, blir även direktreklamen pellets eller fjärrvärme.

Han säger också att många mindre lokala annonsörer som pizzerior, mataffärer och butiker är beroende av direktreklam som annonskanal.

- Det är olyckligt att Stockholmarna uppmanas att stänga av en annonskanal som många små företag är beroende av. Man kan fundera varför man inte uppmanas att säga upp sin papperstidning istället för att spara papper.

Mikael von Ekensteen tror dock inte att handboken kommer att få så stor effekt.

- Vi ser i våra mätningar att direktreklam är en omtyckt annonskanal. Då man kan välja när man ska plocka upp och läsa den anses den inte vara påträngande. Många använder den för att planera sina inköp, säger han.

Under 2008 var det Ica, Coop och Elgiganten som gjorde mest direktreklam i Sverige. De köpte oadresserad direktreklam för sammanlagt 900 miljoner, enligt Sifo Reklammätningar.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.