Digitalt presenteras av:

Kreatörer: Låga annonsintäkter via Facebook Watch

Kreatörer vittnar om att Facebook Watch fungerar dåligt för att generera annonsintäkter.

I slutet av augusti rullades Facebook Watch ut världen över. Genom Facebook Watch kan användare titta på program och klipp som de sparat från sina nyhetsflöden. 

I samband med att tjänsten lanserades världen över öppnade Facebook än upp för innehållsskapare att visa reklam i klippen. 

Nu uppger dock kreatörer till Digiday att tjänsten inte bidrar till några meningsfulla annonsintäkter – trots att de har en stor Facebookpublik. 

En USA-baserad kreatör säger till sajten att en serie genererat mindre än 100 dollar per video när den distribuerades på flera sidor som nådde totalt fem miljoner.

En annan kreatör baserad i Storbritannien säger att de fem senaste videoklippen som gett över 6,4 miljoner visningar har gett en utdelning som är värd mindre än "priset för McDonalds happy meal". 

Hanna Frick

Reporter

Publicerad 2018-11-20 12.33Uppdaterad 2018-11-20 12.33

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: