Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kreatörer får gå från Pool

Publicerad: 20 November 2008, 09:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:35

Reklambyrån Pool, som nyligen vann Guldlådan tillsammans med Gröna Lund, tvingas göra sig av med två art directors.


Reklambyråerna slimmar organisationerna inför lågkonjunkturen. Tidigare har byråer som Jerlov och Hundra tvingats skära ned på personal. Nu får två art directors gå från reklambyrån Pool.

- Vi har haft obalans i våra arbetsgrupper, vi hade för många ads i förhållande till copy writers och vi hade någon som kom tillbaka från mammaledighet. Det här hade vi nog gjort oavsett konjunkturen, säger Pools vd Arvid Axland.

Hur ser du på framtiden?

- Jag gillar lågkonjunkturerna, då man får vässa sitt erbjudande. Vår styrka är att utnyttja internets fördelar vilket känns extra intressant just nu, dels med tanke på konjunkturen men också eftersom allt fler tackar nej till reklam. Jag brukar säga att vi befinner oss i trotsåldern, konsumenterna säger "vill inte" och "kan själv", då konsumenterna nu också är producenter.

Pool har i dagsläget 20 medarbetare. Arvid Axland ser inga fler nedskärningar i kristallkulan.

- Tvärtom ska vi satsa, vi har precis anställt en person och kommer att anställa ytterligare en inom kort. Det är intäkterna som betyder något, inte kostnaderna. Och det finns otroligt mycket mer intäkter att hämta för en byrå i vår storlek.

På Pools kundlista finns företag som Globen, Hertz och Svenska Dagbladet. Bolaget omsatte 28 miljoner kronor förra året.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.