Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kreativa utomhuslösningar

Publicerad: 5 November 2008, 12:58
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:36

I dagens pappersversion av Dagens Media skriver vi om problemet med bristande kreativitet i utomhuslösningar. Här visar vi några annorlunda lösningar utvalda av Clear Channel och JCDecaux.


Parksommar tillsammans med DDB Stockholm gjorde under sommaren 2007 en kampanj där en mindre affisch ramades in av lampor i en genomskinlig tavla. Clear Channel.

Puma fyllde en utomhustavla med vatten tidigare i år. Zenithmedia tillsammans med JCDecaux.

Samsung och Adidas gjorde i somras gemensam sak i Stockholms tunnelbana. Cab Reklambyrå tillsammans med Clear Channel.

Byggföretaget JM smyckade busskurar med blommor och gräsmatta. "Vi förberedde oss på att varenda hållplats skulle vara strippad på växter och blomkrukor varje natt. Samtliga hållplatser förblev intakta, förutom en hållplats i Linköping där man flera nätter tog plastgräsmattan", säger Torbjörn Hansson, kreativ chef på JCDecaux. Kampanjen genomfördes i maj i år. Holy Diver var reklambyrå, Maxus mediebyrå.

Naturhistoriska riksmuseets Cosmonova använde i somras Stockholms bussar genom att trycka reklam på hela utsidan. Morkman var reklambyrå och Clear Channel stod för bussarna tillsammans med SL.

Göteborgs-Posten byggde 9 augusti om en utomhustavla till högtalare i centrala Göteborg för att uppmärksamma finalen i en musiktävling tidningen arrangerat. Högtalaren sände direkt från en konsert på Järntorget, ett par kilometer bort. JCDecaux stod för tavlan och Forsman & Bodenfors var reklambyrån. Kampanjen vann JCDecaux internationella tävling för kreativa lösningar denna månad. Två gånger tidigare har svenska bidrag vunnit tävlingen, Nike i oktober 2006 och SEB i augusti 2007.

Cocla Colas varumärke Mer gjorde sommaren 2006 kärlekssäten i bussar. Storåkers McCann var byrån och Clear Channel stod återigen för bussarna.

Unilever genom varumärket Via fyllde utomhustavlor med lönnlöv för att visa hur smuts kan vara bra. Kampanjen gjordes med Bartle Bogle Hegarty som reklambyrå, Mindshare som mediebyrå. Tavlorna kom från JCDecaux.

Dagens Nyheter relanserade DN på stan och tidningens nya webbplats vecka 16 2008 genom surfningsbara utomhustavlor med inbyggd dator. Tack o Lov var reklambyrån. Scream skötte medieköpen och Clear Channel stod för utomhustavlorna.

Coca Cola och McDonalds visar upp sig i en tunnelbaneuppgång under sommaren 2008. DDB och Clear Channel hjälpte till.

Köpcentrumet Skrapan på Södermalm i Stockholm använde JCDecaux produkt electrolyte för att göra delar av utomhustavlor lysande och animerade. Ruth var reklambyrå, JCDecaux stod för tavlorna när kampanjen gjordes under våren.

Bonnier klädde in utomhuspelare för sin tidning Veckorevyn. Kampanjen gick i somras och Sweet Williams var byrån. Clear Channel stod för utomhustavlorna.

Luktreklam har använts ett antal gånger utomhus. Gant använde tidigare i höstas 20 ytor i Stockholm, Göteborg och Malmö för sin nya doft. "Under kampanjen såg vi flera som satte näsan mot tavlan och stod där flera minuter", säger Torbjörn Hansson, kreativ chef på JCDecaux. Schawk var reklambyrå, OMD mediebyrå.

Ola Eriksson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.