Gå direkt till textinnehållet

Kreativa industrin kraftsamlar med ny organisation

Johan Holmer och Christine Sundberg Carendi.

Foto: Pressbild

Flera stora branschorganisationer inom mode, musik, dataspel, reklam, film och tv lanserar nya gemensamma organisationen "Kreativ Sektor". Ambitionen är att skapa samarbeten, tillväxt och innovation inom den kreativa sfären.

Organisationen Kreativ Sektor beskrivs som ett mångårigt samarbete som nu fördjupas och som inrättar ett nytt kansli. 

Ordförande för den nybildade föreningen blir Film&tv-Producenternas generalsekreterare Johan Holmer: 

- Den kreativa industrin omfattar många branscher och frågorna spänner över flera politikområden. Därför krävs samordning och långsiktighet, både från branschernas och politikens sida. Med den nya organisationen kan vi växla upp och lägga mer resurser på det operativa arbetet. Samtidigt kan vi fortsätta vara en naturlig samtalspart för departement och myndigheter i frågor som rör de kreativa näringarna.

Leder kansliet gör Christine Sundberg Carendi, som tidigare varit generalsekreterare på Association of Swedish Fashion Brands.  

- De senaste årens investeringar och satsningar på den kreativa sektorn från det offentliga har lagt en god grund. Jag ser fram emot att ta arbetet vidare i nära dialog med främjare och beslutsfattare, kommenterar hon.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-11-15 10.32Uppdaterad 2018-11-15 10.38

Dela artikeln: