Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kraven på reklamarnas ordförande: Visa vikten av reklam

Publicerad: 25 April 2008, 10:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:51

Reklambranschens krav på efterträdaren till Hans Sydow som ordförande i Sveriges Reklamförbund är entydigt: Berätta hur viktigt det är med reklam.


Dagens Media har ringt till ett flertal chefer inom reklambranschen. Alla har i stort sett samma förväntningar på personen som ska efterträda Hans Sydow. Tillsättningen sker mot slutet av maj.

- Pia Granh Brikell (vd) gör ett väldigt bra jobb. Men hon behöver kompletteras med en stark person som kommunicerar vad branschen längtat efter, att reklam är viktigt för samhället. Det måste in en person som har kraft och förmåga att göra det, säger Michael Storåkers, vd för McCann i Sverige.

Michael Storåkers tror på någon reklamare.

- Jag skulle inte bli förvånad om det blir en person från branschen. Det är rimligt att styrelsen representerar ägaren, som är reklambyråerna.

Några särskilda egenskaper?

- Erfarenhet från styrelsearbete, men framförallt en trovärdig person som kan kommunikation och kan via på kvaliteten som reklam tillför samhälle och näringsliv.

Allt detta låter som förtäckt kritik mot den nuvarande styrelseordföranden Hans Sydow?

- Sydow har gjort ett bättre jobb än sin föregångare och styrt upp jobbet. Men det finns några nivåer kvar.

Erik Sollenberg, vd för Forsman & Bodenfors:

- Den viktigaste frågan just nu är att driva betydelsen av det vi gör i vår bransch i förhållande till näringslivet, att visa att vi spelar roll.

Även Erik Sollenberg anser att ordföranden behöver ha jobbat i branschen.

- Personen behöver ha goda kunskaper i det vi gör och en förmåga att agerar trovärdigt i förhållande till näringslivet.

Ulrika Liss-Daniels, vd på Valentin & Byhr, har en annorlunda uppfattning.

- Det är viktigt att vi får till en breddning av Reklamförbundet så att det återspeglar den nya kommunikationsbranschen, med också exempelvis pr-byråer och mediebyråer,

Hon tycker att just förmåga att driva breddningen är viktigare än alla andra egenskaper hos den tillträdande ordföranden.

Vad tycker du? Diskutera nedanför i kommentarsfunktionen.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.