Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kraftigt uppåt för fackpress

Publicerad: 19 April 2000, 11:48
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:30

Även i mars ökar Internet och fackpress när det gäller mediebyråernas medieköp. Totalt bromsades medieköpen något, men för perioden januari-mars har medieköpen ändå ökat med 12 procent jämfört med 1999.


Under mars var uppgången 7,3 procent. Internet ökade med 203 procent och

fackpress gick upp hela 106 procent jämfört med samma period 1999. Bio

fortsatte att backa. Även svenska medierådgivares köp i utländska medier

minskade. För Kvällspressen innebar mars en viss ljusning, med en uppgång på 1

procent.

Totalt köpte mediebyråerna för 880 miljoner kronor i mars 2000, en ökning på 7

procent.

Mediebyråernas medieköp i mars, miljoner kronor (procentuell förändring inom

parentes):

Storstadspress: 207 (+14)

Kvällspress: 37,7 (+1,0)

Lokalpress: 99,3 (-5,7)

Populärpress: 43,2 (+12)

Fackpress: 75,1 (+106)

TV: 321 (+7,6)

Radio: 21,6 (-0,7)

Bio: 3,2 (-37)

Utomhus: 53,0 (-9,0)

Utländska medier: 28,3 (-45)

Övrigt: 28,4 (+18)

Internet: 26,0 (+203)

Totalt: 944 (+7,3)

Mediebyråernas medieköp januari - mars, miljoner kronor (procentuell förändring

inom parentes):

Storstadspress: 476 (+13)

Kvällspress: 83,5 (-6,8)

Lokalpress: 248 (-5,7)

Populärpress: 82,4 (+12)

Fackpress: 152 (+57)

TV: 794 (+12)

Radio: 54,7 (+5,1)

Bio: 16,9 (-10)

Utomhus: 141 (+6,1)

Utländska medier: 68,2 (-11,6)

Övrigt: 84,3 (+38)

Internet: 49,0 (+162)

Totalt: 2.251 (+12)

Källa: Mediebyråernas Mediebarometer

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.