Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kraftigt annonsras i oktober

Publicerad: 16 November 2001, 12:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:19

Den förmedlade annonsvolymen föll med 26 procent i oktober jämfört med samma månad förra året. Det framgår av Mediebyråernas mediebarometer.


Raset i oktober ger en ackumulerad nedgång på 14 procent räknat sedan

årsskiftet. Det innebär att 2001 nu ligger ett par procentenheter under

jämförelseperioden 1999.

Som förklaring till det dramatiska oktobertappet anges bland annat faktumet att

oktober förra året var en mycket intensiv annonseringsmånad. Bland annat

beroende på den massiva annonseringen för pensionssparande.

Reseannonseringen har också gått ner kraftigt som en följd av höstens terrordåd

och olyckor.

De medier som tar mest stryk procentuellt sett i oktober är internet och

storstadspress. Internet faller tillbaka hela 60 procent, medan storstadspress

tappar 37 procent. TV backar 22 procent, samtidigt som tillbakagången för

populärpress stannar på försiktiga 6 procent.

Så här ser listan ut för de olika huvudmedierna i oktober 2001 i miljoner

kronor, med den procentuella jämförelsen med samma period 2000 inom parentes:

Tv: 368 (-22)

Storstadspress: 131 (-37)

Lokalpress: 90 (-29)

Utomhus: 62 (-25)

Fackpress: 58 (-31)

Populärpress: 42 (-6)

Kvällspress: 32 (-30)

Radio: 20 (-29)

Internet: 12 (-60)

Bio: 14 (-18)

Övrigt: 31 (-22)

Köp i utländska medier: 21 (62)

Totalt: 882 (-26)

Så här ser listan ut för de olika huvudmedierna i januari - september 2001 i

miljoner kronor, med den procentuella jämförelsen med samma period 2000 inom

parentes:

TV: 2.493 (-13)

Storstadspress: 1.306 (-18)

Lokalpress: 754 (-13)

Fackpress: 507 (-10)

Utomhus: 495 (-19)

Kvällspress: 315 (-15)

Populärpress: 313 (-8)

Radio: 197 (-19)

Internet: 112 (-43)

Bio: 56 (-6,5)

Övrigt: 258 (-3,7)

Köp i utländska medier: 189 (-0,6)

Totalt: 6.997 (-14,4)

För helåret 2000 uppgick den förmedlade annonsvolymen till runt 55 procent av

den totala annonsvolymen.

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.