Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag05.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kraftiga prishöjningar på Internetguiden när IDG tar över

Publicerad: 11 maj 1999, 04:25
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:33

En helt ny redaktion, rejält höjda annonspriser och ett mer konsumentinriktat innehåll. Det är de viktigaste förändringarna för Internetguiden två månader efter att IDG köpte den av Bonnier.


Hos IDG hamnade Internetguiden mitt i värsta konkurrenten Internetworlds kula

på Sturegatan i Stockholm. Kanske var det en anledning till att ingen av

Internetguidens anställda följde med till IDG.

- Bonnier ville behålla sin personal och personalen stannade. Och

Internetguiden hade ingen chefredaktör då den såldes, säger Björn Lorentzi,

marknadschef för PC för Alla och Internetguiden på IDG.

Idag jobbar endast en person på heltid med Internetguiden på IDG. Det är

Internetguidens förra frilansare Veronica Almström som har blivit redaktör på

tidningen. Chefredaktör är Fredrik Agrén som även är chefredaktör för PC för

Alla.

Tidningarna har idag i stort samma inriktning. Men det ska IDG ändra på.

Internetworld ska fortsätta vara en tidning för de insatta surfarna.

Internetguiden ska bli en mer handgriplig guide till Internet.

- Internetguiden blir mer konsumentinriktad. Den ska innehålla mer pedagogik

och steg-för-steg-guider. Det blir mer tester, även av hårdvara. På sikt kommer

vi att ha 25 procent samma innehåll som Internetworld.

Det handlar inte om en storstilad nylansering utan om en stegvis förändring.

- Den observante läsaren kommer att märka förändringar undan för undan.

En tristare och snabbare förändring för annonsörerna är att IDG justerar upp

priserna ordentligt för Internetguiden.

Priserna går upp med 40 procent, från 31.800 kronor till 44.500 per helsida.

- Vi blev lite överraskade över att Bonniers låg så lågt. Men vi ska göra en

bättre tidning än dem, förklarar Björn Lorentzi prishöjningen.

Annonsförsäljningen kommer även i fortsättningen att ligga ute på stan, vilket

är ovanligt för att vara IDG. Det blir Blendow Marketing som sköter

annonsförsäljningen.

När marknadscheferna för de två tidningarna sitter ett par meter från varandra

och de två redaktionerna har tillgång till varandras artiklar via IDG:s

nätverk, uppstår frågan om det egentligen är någon konkurrens mellan

Internetguiden och Internetworld?

- Vi har en form av broderlig konkurrens. Så är det ofta på IDG, till exempel

mellan Mikrodatorn och Maxidata. Den värsta konkurrenten är intern och inte

extern, säger Björn Lorentzi och konstaterar nöjt att Internguiden passerade

Internetworld i Orvesto Konsuments senaste räckviddsmätning.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.