Gå direkt till textinnehållet

Digitalt presenteras av:

Kraftig ökning för influencer marketing

Madeleine Thor, vd på IRM (Institutet för reklam- och mediestatistik).

IRM har för andra året i rad kartlagt annonsörernas investeringar i influencer marketing i Sverige – som ökar i snabb takt.

Under 2017 omsatte influencer marketing 660 miljoner kronor i Sverige, vilket motsvarar en tillväxt om 33 procent relativt föregående år. Det visar IRM:s kartläggning, som är den andra som institutet genomför inom influencer marketing. 

Prognosen för 2018 och 2019 indikerar att tillväxten för branschen mattas av något i takt med att den mognar. 

Ökningstakten kommer dock fortsatt ligga på en tvåsiffrig nivå och vara högre än de digitala reklaminvesteringarna totalt.

 – Denna kartläggning bekräftar våra tidigare prognoser, och indikationerna för utvecklingen framåt ser goda ut. Branschen har sökt skapa gemensamma standarder samt fortsatt sin teknik- och affärsutveckling. Nu kan vi med tillförsikt säga att det är en etablerad marknadsföringskanal, särskilt då den inom ett par år förväntas omsätta runt en miljard kronor enligt IRM:s prognos, säger Madeleine Thor, vd på IRM, i ett pressmeddelande. 

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-12-06 13.32

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: