Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kraft-chef ska lyfta Operan:"Det känns oerhört spännande"

Publicerad: 19 Augusti 2008, 11:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:42

Malin Forkman bli marknads- och försäljningschef på Kungliga Operan. Hon kommer närmast från Kraft där hon varit ansvarig för den butiksnära kommunikationen.


Malin Forkman ersätter Michael Persson som lämnade Operan vid halvårsskiftet för attbli kommunikationschef på Volvo.

- Jag har jobbat i nästan 20 år inom dagligvaru- och detaljhandelsbranschen. När det här kom på tal så kändes det oerhört spännande och lockande att få prova mina erfarenheter i en ny bransch. Mitt hjärta bankar hårt för kultur och jag tycker att den har en viktig roll att fylla i dagens samhälle, säger Malin Forkman.

Kungliga Operan har nyligen inlett ett arbete med att ta fram en vision kring vad Operan ska stå för, på vilket sätt det ska ske samt hur man ska nå nya målgrupper. Ett arbete som Malin Forkman ska arbeta vidare på.

- Jag ser Operan lite som ett guldägg. Å ena sidan har den en fin historia och tradition och å andra sidan är det viktigt att göra Operan angelägen och tidsenlig. Det finns en grupp som redan är frälsta men vi behöver nå ut till fler och bland annat det blir min uppgift.

Operan har tidigare jobbat en del med kultursponsring. Bland annat har en Audi rullats in på scenen under en föreställning.

Hur ser du på sådant?

- Det gäller att varsamt men spänstigt prova nya vägar och kanske testa nya grepp. Operan har gjort ett bra arbete tidigare med bland annat singelkvällar och barnvagnsopera.

Malin Forkman tillträder 15 september. Hennes efterträdare på Kraft blir Cecilia Mårtensson som har rekryterats internt.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.