Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Kostsamma nyetableringar drar ner Metro

Publicerad: 25 Oktober 2001, 12:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:20

Metro Sverige ökade intäkterna med fyra procent under årets första nio månader. Men koncernen redovisar en förlust efter finansnetto på 65,5 miljoner dollar för perioden.


Det ska jämföras med ett resultat på -43,2 miljoner dollar samma period förra

året. Omsättningen steg till 77,7 miljoner dollar (62,3). För tredje kvartalet

redovisar Metro International en förlust efter finansnetto på 27 miljoner

dollar. Det är en avsevärd försämring jämfört med tredje kvartalet i fjol då

förlusten uppgick till 18,3 miljoner dollar.

Stockholmseditionens rörelsemarginal uppgick till 37 procent under årets första

tre kvartal. Att editionens marginal ligger kvar på oförändrat hög nivå trots

den vikande annonsmarknaden förklaras med att de rörliga kostnaderna reducerats.

Koncernens "etablerade verksamheter", det vill säga tidningarna i Stockholm,

Göteborg, Prag och Ungern, ökade försäljningen med en procent under perioden.

Under tredje kvartalet föll dock försäljningen med 8 procent. Vinsten för de

"etablerade" editionerna uppgick till 10,9 miljoner dollar under årets första

nio månader.

De sjutton editioner som startats under de senaste tre åren har ökat

försäljningen med 120 procent till 36,7 miljoner dollar under perioden.

Förlusten för de kostsamma nyetableringarna uppgår dock till hela 54,2 miljoner

dollar efter avskrivningar (-36,1).

Björn Hedensjö

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.