Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Konsumentverket vill reglera telefonförsäljning

Publicerad: 16 Januari 2007, 04:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:13

Telefonförsäljning bör inte omfattas av opt-in-regeln, däremot bör överträdelser beläggas med en marknadsstörningsavgift. Det är tilläggsutredningens förslag till nya marknadsföringslagen.


I grevens tid vill Konsumentverket få in ändringar i förslaget till ny marknadsföringslag. De vill belägga telefonförsäljningen med opt-in, eftersom folk har svårt att förstå att de har ingått ett avtal vid telefonförsäljning. Och de vill ha en störningsavgift för brott mot marknadsföringslagen.

Trots att remissyttrandet på nya marknadsföringslagen var klar i höstas har en tilläggsutredning tillsatts. Deras yttrande lämnades in till regeringen i går.

- Jag tycker inte att något av förslagen är bra, säger förbundsjurist Jan Fager på Sveriges Annonsörer.

I stället för opt-in, som i dag omfattar e-post, sms, mms och fax, föreslår tilläggsutredningen att branschen i stället spelar in avtalsbeslutet på band, så att överenskommelsen finns svart på vitt.

- Det finns vissa yvigheter ute på telefonmarknaden, men det är av övergående natur. Telefonförsäljning är ett billigt sätt att kommunicera och har visat sig vara ett bra konkurrensmedel. Det skapar också arbetstillfällen i framför allt glesbygd.

Tilläggsutredningen säger ja till marknadsstörningsavgifter för brott mot marknadsföringslagen. Men näringslivet som Jan Fager representerar vill inte se ytterligare lagstiftning, utan har reserverat sig i ett eget yttrande.

- Den möjligheter har konsumentombudsmannen haft sedan 1996. Det går att jobba med högre viten och interimistiska förbud istället för att skrika efter mer lagstiftning. Först ska vi använda de möjligheter som finns, säger Jan Fager.

Det återstår att se vilken linje remissyttranden och regering väljer att gå på.

Om tilläggsutredningens förslag ska komma med i samma proposition som övriga marknadsföringslagen är det bråttom. Ärendet måste gå på remiss för att sedan läggas fram som en proposition senast i slutet av mars och det ska hinnas tas upp av riksdagen i vår. Hela marknadsföringslagen ska träda i kraft 12 december.

Jan Fager och Anders Stenlund från Svenskt Näringsliv har suttit med i hela utredningsarbetet. I den senaste tilläggsutredningen medverkade även Anna Lind från Tidningsutgivarna, Axel Tandberg från Svedma och Philip Cohen från Telemarketingföreningen.

Sara Hammarkrantz

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.