Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Konsumentråd byter namn - vill slippa statlig koppling

Publicerad: 24 Januari 2007, 04:02
Uppdaterad: 6 December 2015, 17:12

Sveriges konsumentråd byter namn till Sveriges konsumenter. "Folk tror att ett råd är något statligt", säger Inger Persson, ordförande i Sveriges konsumenter.


Sveriges konsumenter bildades för att bevaka svenska konsumenters intressen i EU. Sedan år 1992 har paraplyorganisationen växt från nio till 28 medlemsförbund. Ett av skälen till namnbytet är att många feltolkat namnet konsumentråd till att vara något statligt, en offentlig rådgivning.

- Vi hade på förslag att heta Svenska konsumenter, men det lät diskriminerande. Vi pratade också om Konsument.se och Konsumentmakt, men organisationerna tyckte inte att det lät som namn på en organisation, säger Inger Persson.

Rollen som konsumentföreträdare har förändrats sedan organisationen startade, enligt pressmeddelandet. Från och med år 2005 kan även privatpersoner bli medlemmar och därför ville organisationen ta ett allmännare namn.

- Vi har hetat råd från födseln. Det har varit en lång process att byta namn, men Sveriges konsumentråd kändes fel. Vem går in som enskild medlem i ett råd? säger Inger Persson.

Övergången till Sveriges konsumenter blir inte dyrt eftersom organisationen behåller sitt engelska namn. En stor del av arbetet sker ute i Europa, i den europeiska konsumentorganisationen BEUC.

- Vi kommer att gå ut med pressmeddelanden och information via våra medlemsorganisationers medlemstidningar, säger Inger Persson.

Sveriges konsumenter ger ut KonsumentMakt och tog förra året över tidningen Råd och Rön.

- Att äga en tidning är en stor förändring, det stärker oss otroligt mycket. Idag har vi helt andra möjligheter att påverka, säger Inger Persson.

Under år 2007 ska organisationen jobba med matkvalitet, hälsa, marknadsföring, konsumentlagstiftning, tjänster, digitala rättigheter, hållbar konsumtion och socialt ansvarstagande.

Karin Grahn-Wetter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.