Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Konsumenterna positiva till klimatreklam

Publicerad: 17 Februari 2009, 04:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:21

En fjärdedel av befolkningen tycker att svenska företag är bra på att berätta om vad de gör för att begränsa utsläppen av växthusgaser. Men drygt hälften tycker att företagen sköter det dåligt, visar en undersökning från Naturvårdsverket.


27 procent av männen och 21 procent av kvinnorna tycker att företagen är "bra" eller "mycket bra" på att i sin marknadsföring informera om vad de gör för att begränsa utsläppen. Det är en ökning jämfört med föregående år, då motsvarande siffror var 20 respektive 13 procent.

Men å andra sidan tycker 66 procent av männen och 70 procent av kvinnorna att företagen sköter det "ganska dåligt" eller "mycket dåligt". Året innan var motsvarande siffror 75 respektive 80 procent.

När det gäller information från myndigheter om hur man kan minska sin egen klimatpåverkan säger 67 procent att de vill nås av budskapet genom nyhetsinslag i medierna. 49 procent av kvinnorna och 42 procent av männen uppger att de uppskattar att få klimatinformation från myndigheter via reklam.

43 procent av kvinnorna och 38 procent av männen vill få informationen direkt hem i brevlådan och 26 respektive 23 procent vill få den via annonser på offentliga platser. Endast 1 respektive 2 procent vill inte ha informationen alls.

Hela 81 procent av kvinnorna och 73 procent av männen säger att de kan tänka sig att betala fem procent mer för en vara eller tjänst om de vet att företaget arbetar för att begränsa klimatförändringen. Men 52 procent av kvinnorna och 45 procent av männen anser att brist på information är ett hinder för de egna klimatambitionerna.

Undersökningen är genomförd som en kvantitativ urvalsundersökning. Datainsamlingen är genomförd med hjälp av telefonintervjuer av ARS Research på uppdrag av Naturvårdsverket. Grundmätningen genomfördes 8-22 september 2008. Den kompletterades sedan 15-26 september och 15-21 oktober 2008. Totalt deltog 476 män och 524 kvinnor.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.